Arzneimittelforschung 2005; 55(7): 382-386
DOI: 10.1055/s-0031-1296876
Lipid Reducers
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Comparative Bioavailability Study with Two Gemfibrozil Tablet Formulations in Healthy Volunteers

Ney Carter do C. Borges
a   Department of Pharmacology, State University of Campinas, Campinas, SP, Brazil
,
Gustavo Duarte Mendes
b   Cartesius Analytical Unit, Department of Pharmacology, Institute fo Biomedical Sciences, University of Sao Paulo, Sao Paulo, SP, Brazil
c   Department of Internal Medicine, State University of Campinas, Campinas, SP, Brazil
,
Rafael E. Barrientos-Astigarraga
b   Cartesius Analytical Unit, Department of Pharmacology, Institute fo Biomedical Sciences, University of Sao Paulo, Sao Paulo, SP, Brazil
,
Eduardo Zappi
b   Cartesius Analytical Unit, Department of Pharmacology, Institute fo Biomedical Sciences, University of Sao Paulo, Sao Paulo, SP, Brazil
,
Fabiana Duarte Mendes
b   Cartesius Analytical Unit, Department of Pharmacology, Institute fo Biomedical Sciences, University of Sao Paulo, Sao Paulo, SP, Brazil
,
Gilberto De Nucci
a   Department of Pharmacology, State University of Campinas, Campinas, SP, Brazil
b   Cartesius Analytical Unit, Department of Pharmacology, Institute fo Biomedical Sciences, University of Sao Paulo, Sao Paulo, SP, Brazil
c   Department of Internal Medicine, State University of Campinas, Campinas, SP, Brazil
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 December 2011 (online)

Summary

Objective:

To assess the bioequivalence of gemfibrozil (CAS 25812-30-0) 900 mg tablet formulation from EMS Farmaceutica as test formulation versus a 900 mg tablet formulation as reference in 36 healthy volunteers of both sexes.

Methods:

The study was conducted using an open, randomized, two-period crossover design with a 1-week washout interval. Plasma samples were obtained over a 24-h period. Plasma gemfibrozil concentrations were analyzed by liquid chromatography coupled to tandem mass spectrometry (LC-MS-MS) with negative ion electrospray ionization using multiple reaction monitoring (MRM). From the gemfibrozil plasma concentration vs time curves, the following pharmacokinetic parameters were obtained: AUClast, AUC0–inf and Cmax.

Results:

The limit of quantification was 0.05 µg/mL for plasma gemfibrozil analysis. The geometric mean and respective 90 % confidence interval (CI) of Test/ Reference percent ratios were 90.29 (81.39-100.17) for Cmax, 96.26 (90.33-102.59) for AUClast, 96.04 (90.21-102.23) for AUC0– 24h and 96.62 (90.82-102.78) for AUC0–∞.

Conclusion:

Since the 90 % CI for AU-Clast, AUC0-inf and Cmax ratios were within the 80-125 % interval proposed by the US FDA, it was concluded that gemfibrozil 900 mg tablet (test formulation) was bioequivalent to the 900 mg tablet reference formulation for both rate and extent of absorption.

Zusammenfassung

Vergleich der Bioäquivalenz zweier Gem-fibrozil-Tablettenformulierungen an gesunden Probenden

Ziel:

Bewertung der Bioäquivalenz von Gemfibrozil (CAS 25812-30-0) 900 mg-Tabletten von EMS Farmaceutica als Testformulierung gegen eine 900 mg-Tablettenformulierung als Referenz.

Methodik:

Für die Studie wurde ein offenes, randomisiertes Zweiperioden-Crossover-Design verwendet mit einer einwöchigen Auswaschphase zwischen den beiden Perioden. Die Plasmakonzentrationen von Gemfibrozil wurden mit einer validierten LC-MS-MS Methode mit negativer Ionenspray-Detektion und Multiple Reaction Monitoring (MRM) bestimmt. Aus den erhaltenen Plasmakonzentrations-Zeit-Kurven wurden folgende pharmakokinetischen Parameter bestimmt: AUClast, AUC0–inf und Cmax. Die Plasmaproben wurden über einen Zeitraum von 24 h nach Tablettengabe entnommen.

Ergebnisse:

Die untere Bestimmungsgrenze für Gemfibrozil in Plasma lag bei 0,5 µg/ml. Die parametrischen 90 % Vertrauensintervalle des geometrischen Mittels des Quotienten Testpräparat/Referenz betrugen 81,39 bis 100,17 (Punktschätzer 90,29) für Cmax, 90,33 bis 102,59 (Punktschätzer 96,26) für AUClast, 90,21 bis 102,23 (Punktschätzer 96,04) für AUC0-24h und für AUC0–∞ 90,82 bis 102,78 (Punktschätzer 96,62) und lagen somit innerhalb der von der FDA für Bioäquivalenz vorgeschlagenen Akzeptanzkriterien (80-125 %).

Schlußfolgerung:

Es wird vermutet, daß Test- und Referenzpräparat sowohl hinsichtlich des Ausmaβes als auch der Geschwindigkeit der Resorption bioäquivalent sind.