Der Klinikarzt 2015; 44(09): 410-413
DOI: 10.1055/s-0035-1564922
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Akute Pankreatitis – Sind interdisziplinäre Konzepte die Lösung?

Acute pancreatitis – Are interdisciplinary approaches the solution?
Jonas Rosendahl
1   Department für Innere Medizin, Neurologie und Dermatologie, Klinik und Poliklinik für Gastroenterologie und Rheumatologie, Universitätsklinikum Leipzig AöR, Leipzig
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 October 2015 (online)

Die kompliziert verlaufende akute Pankreatitis ist ein komplexes Krankheitsbild, welches zwingend eine interdisziplinäre Therapie benötigt. In den letzten Jahren wurde – durch die Evidenz aus zahlreichen Studien unterstützt – das Therapiekonzept angepasst. Wichtige Therapiesäulen sind die frühe, aber nicht zu aggressive Volumengabe und wenn es der klinische Verlauf zulässt ein abwartendes, interdisziplinäres minimalinvasives Konzept beim nekrotisierenden Verlauf. Auch wenn dies kontrovers diskutiert wird, ist eine Antibiotikaprophylaxe nicht zu empfehlen. Für die Gabe von Probiotika gibt es keine Indikation, wahrscheinlich verschlechtern diese sogar den Verlauf der Erkrankung. Ob eine frühe Ernährung innerhalb eines Tages zwingend erfolgen muss, wurde kürzlich infrage gestellt. Patienten, bei denen eine enterale Nahrungsaufnahme innerhalb von Tagen nicht möglich ist, sollten über eine Ernährungssonde enteral ernährt werden. Interdisziplinäre Therapiekonzepte werden mit hoher Wahrscheinlichkeit den Verlauf der Erkrankung einer komplizierten nekrotisierenden Pankreatitis positiv beeinflussen.

Severe acute pancreatitis recommends an interdisciplinary therapeutic approach. Within the last years evidence based treatment has changed. Early not too aggressive resuscitation is a cornerstone in patients with suspected severe acute pancreatitis. Minimal invasive strategies as proposed by two recent randomized trials proved to be successful and reduced complications in these patients. Although controversially discussed antibiotic prophylaxis and application of probiotics cannot be recommended. Early nutrition seems not to be mandatory in all patients, however, if patients are not able to have a balanced caloric intake nasogastral or nasojejunal feeding should be applied.

 
  • Literatur

  • 1 Banks PA, Bollen TL, Dervenis C et al. Classification of acute pancreatitis–2012: revision of the Atlanta classification and definitions by international consensus. Gut 2013; 62: 102-111
  • 2 Mao EQ, Tang YQ, Fei J et al. Fluid therapy for severe acute pancreatitis in acute response stage. Chin Med J (Engl) 2009; 122: 169-173
  • 3 Mao EQ, Fei J, Peng YB et al. Rapid hemodilution is associated with increased sepsis and mortality among patients with severe acute pancreatitis. Chin Med J (Engl) 2010; 123: 1639-1644
  • 4 Villatoro E, Mulla M, Larvin M. Antibiotic therapy for prophylaxis against infection of pancreatic necrosis in acute pancreatitis. Cochrane Database Syst Rev CD 002941 2010; 5
  • 5 Working Group IAP/APA Acute Pancreatitis Guidelines. IAP/APA evidence-based guidelines for the management of acute pancreatitis. Pancreatology 2013; 13 (Suppl. 02) 1-15
  • 6 van Santvoort HC, Besselink MG, Bakker OJ et al. Dutch Pancreatitis Study Group. A step-up approach or open necrosectomy for necrotizing pancreatitis. N Engl J Med 2010; 362: 1491-1502
  • 7 Seifert H, Biermer M, Schmitt W et al. Transluminal endoscopic necrosectomy after acute pancreatitis: a multicentre study with long-term follow-up (the GEPARD Study). Gut 2009; 58: 1260-1266
  • 8 Bakker OJ, van Santvoort HC, van Brunschot S et al. Endoscopic transgastric vs surgical necrosectomy for infected necrotizing pancreatitis: a randomized trial. JAMA 2012; 307: 1053-1061
  • 9 Bakker OJ, van Brunschot S, van Santvoort HC et al. Early versus on-demand nasoenteric tube feeding in acute pancreatitis. N Engl J Med 2014; 371: 1983-1993
  • 10 Ockenga J. Nutritional therapy in acute pancreatitis. Med Klin Intensivmed Notfmed 2013; 108: 401-407
  • 11 Chang YS, Fu HQ, Xiao YM, Liu JC. Nasogastric or nasojejunal feeding in predicted severe acute pancreatitis: a meta-analysis. Crit Care 2013; 17
  • 12 Besselink MG, van Santvoort HC, Buskens E et al. Dutch Acute Pankreatitis Study Group. Probiotic prophylaxis in predicted severe acute pancreatitis: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. Lancet 2008; 371: 651-659