Viszeralchirurgie 2005; 40(2): 92-94
DOI: 10.1055/s-2005-836483
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Infrastrukturelle Voraussetzungen für Tageschirurgie und ambulante Operationen

Infrastructural Conditions for Day Care Surgery and Ambulatory ProceduresJ. Maroske1 , M. Sailer1 , A. Thiede1
  • 1Chirurgische Klinik und Poliklinik der Universität Würzburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 April 2005 (online)

Zusammenfassung

Operative Behandlungen sind heute mit einem hohen Qualitätsstandard zu 50 und mehr Prozent, besonders in der elektiven Chirurgie „ambulant” möglich. In den USA, England und Australien ist dies bereits realisiert, bei uns jedoch erst in 14 % umgesetzt. Dabei ist unter dem Begriff „ambulant” eine kurzzeitige (< 24 Stunden) Behandlung, die prä-, operative und postoperative Maßnahmen beinhaltet, zu sehen. Die vom Gesetzgeber vorgegebene Definition, die sich auf die Nächte vor und nach der Operation bezieht, ist unrealistisch und bedarf der Korrektur zur Realisierung klarer Zielsetzungen. Die Installation einer Einheit für ambulante Operationen im Krankenhaus ist abzulehnen, weil wirtschaftlich nicht tragbar. Die Schaffung einer selbständigen Operationseinheit am Krankenhaus (medizinisches Zentrum, day surgery) ist zukünftig anzustreben. Von großer Bedeutung ist die Einbeziehung des ambulanten Operierens in die Aus- und Weiterbildung operativer Disziplinen, um diesen Zweig der medizinischen Versorgung seinem Bedarf entsprechend zu fördern.

Abstract

It is estimated that more than 50 percent of all elective surgical procedures can be performed on an outpatient basis without compromising quality standards. Whereas this is already routine practice in the USA, United Kingdom or Australia, in Germany only 14 percent of elective operations are carried out as outpatient procedures. An ambulatory procedure should be defined as a short intervention of less than 24 hours duration including all pre-, intra-, and postoperative measures. However, the current definition by German legislation relates ambulatory treatment to the nights before and after the operation which is not realistic and should therefore be rectified. A separate unit within the hospital dealing solely with day surgery should not be established because it will cause an enormous economic burden. Far better and more profitable is the creation of an independent unit which is closely affiliated with the hospital. It is of great importance to incorporate day surgery in the training curriculum of junior surgical staff to ensure an appropriate education in this important field of surgery.

Literatur

  • 1 Hermann R E. [Ambulatory surgery in the United States of America].  Chirurg. 1990;  61 870-873
  • 2 Hempel K, Siewert J R, Lehr L. [Ambulatory surgery - definition, socioeconomic and legal aspects].  Chirurg. 1995;  66 277-281
  • 3 Daschner F, Ruden H. [Hygiene in the surgical department - recommendations by the National Reference Center for Hospital Hygiene].  Chirurg. 1997;  68 941-944
  • 4 Mitteilung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention am Robert Koch-Institut . Anforderungen der Hygiene bei Operationen und anderen invasiven Eingriffen.  Bundesgesundheitsbl-Gesundheitsforsch-Gesundheitsschutz. 2000;  43 644-648
  • 5 Saeger H D, Klug W. [Ambulatory visceral surgery - limits and risks from the clinical viewpoint].  Chirurg. 1995;  66 297-302
  • 6 Hansis M L. [Quality assurance in ambulatory surgery].  Chirurg. 2004;  75 120-125
  • 7 McHugh G A, Thoms G M. The management of pain following day-case surgery.  Anaesthesia. 2002;  57 270-275
  • 8 Larena-Avellaneda A, Debus E S, Daum H, Rogge A, Thiede A, Imig H. [Adjusting a surgery department to new conditions in the German health service: day surgery, short-stay surgery, vascular centers and wound centers].  Chirurg. 2003;  74 1064-1070
  • 9 Ruggeberg J A. [Established surgeons - location analysis and future wishes. Results of a representative questionnaire].  Chirurg. 2003;  74 M268-M271
  • 10 Jahne J. [Possibilities and limits of ambulatory and brief inpatient surgery].  Chirurg. 2004;  75 111-112
  • 11 Lungen M, Lauterbach K W. [Health policy guidelines for ambulatory and brief inpatient surgery. Backgrounds, facts and possible future solutions].  Chirurg. 2004;  75 113-119

OA Dr. J. Maroske

Chirurgische Universitätsklinik Würzburg

Oberdürbachstr. 6

97080 Würzburg

Phone: 09 31/2 01/3 10 64

Fax: 09 31/2 01/3 10 68

Email: Maroske_j@chirurgie.uni-wuerzburg.de

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