Psychiatr Prax 2007; 34: S119-S121
DOI: 10.1055/s-2006-951839
Demenzen und ihre Früherkennung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der zerebrale Glukosestoffwechsel bei semantischer Demenz im Vergleich zur primär progressiven Aphasie

Cerebral Glucose Metabolism in Semantic Dementia Compared to Progressive Non-Fluent AphasiaBernd  Ibach1 , Jörg  Marienhagen2 , Peter  Männer2 , Göran  Hajak1 , Helmut  Hausner1 , Stefan  Poljansky1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie der Universität Regensburg am Bezirksklinikum
  • 2Abteilung für Nuklearmedizin am Klinikum der Universität Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Die semantische Demenz (SemD) gehört neben der primär progressiven Aphasie (PA) und der frontotemporalen Demenz zur Gruppe der Demenzerkrankungen mit frontotemporaler, lobärer Degeneration (FTLD). Mittels Positronenemissionstomographie (PET) wurden 8 Patienten mit SemD und 7 Patienten mit PA untersucht. Patienten mit SemD zeigten eine signifikante Minderung des Glukosestoffwechsels im rechten Temporallappen (Gyrus fusiformis, Gyrus temporalis inferior) im Vergleich zu den Patienten mit PA. Dieser Befund unterstreicht die Rolle der PET in der Differenzialdiagnose von Demenzen aus der Gruppe der FTLD.

Abstract

Objective Semantic dementia (SemD) and progressive non-fluent aphasia (PA) are dementia syndromes associated with frontotemporal lobar degeneration (FTLD). There is evidence for a common pattern of cerebral glucose metabolism in FTLD. However a few reports exist, pointing at a differential distribution of cerebral hypometabolism as regards SemD and PA. The aim of this study was to quest for areas of decreased metabolism in SemD as compared to PA. Methods 8 patients with SemD and 7 patients with PA were examined using [18F]fluorodeoxyglucose positron emission tomography. Scans were analysed with statistical parametric mapping (SPM2). Results A significant decrease in metabolism in SemD as compared to PA was detected in the right temporal lobe (fusiform gyrus, Brodmann area 37; inferior temporal gyrus, Brodmann area 19). Conclusions Despite the limited number of patients included, this observation supports previous results of a left accentuated but bilateral temporal hypometabolism in SemD. These findings emphasize differences in regional cerebral metabolism as biological correlates for the different clinical presentations of dementias associated with FTLD.

Literatur

  • 1 Neary D, Snowden J S, Gustafson L, Passant U, Stuss D, Black S, Freedman M, Kertesz A, Robert P H, Albert M, Boone K, Miller B L, Cummings J, Benson D F. Frontotemporal lobar degeneration: a consensus on clinical diagnostic criteria.  Neurology. 1998;  51 1546-1554
  • 2 Ibach B, Poljansky S, Marienhagen J, Sommer M, Männer P, Hajak G. Contrasting metabolic impairment in frontotemporal degeneration and early onset Alzheimer's disease.  Neuroimage. 2004;  23 739-743
  • 3 Poljansky S, Ibach B, Vogel M, Männer P, Marienhagen J, Hajak G. Unterschiede im zerebralen Glukosestoffwechsel zwischen frontotemporaler lobärer Degeneration und der Alzheimer-Krankheit.  Psychiat Prax. 2004;  31, Suppl 1 73-75
  • 4 Nestor P J, Fryer T D, Hodges J R. Declarative memory impairments in Alzheimer's disease and semantic dementia.  Neuroimage. 2006;  30 1010-1020
  • 5 Diehl J, Grimmer T, Drzezga A, Riemenschneider M, Förstl H, Kurz A. Cerebral metabolic patterns at early stages of frontotemporal dementia and semantic dementia. A PET study.  Neurobiol Aging. 2004;  25 1051-1056
  • 6 Nestor P J, Graham N L, Fryer T D, Williams G B, Patterson K, Hodges J R. Progressive non-fluent aphasia is associated with hypometabolism centred on the left anterior insula.  Brain. 2003;  126 2406-2418
  • 7 Zahn R, Buechert M, Overmans J, Talazko J, Specht K, Ko C W, Thiel T, Kaufmann R, Dykierek P, Juengling F, Hüll M. Mapping of temporal and parietal cortex in progressive nonfluent aphasia and Alzheimer's disease using chemical shift imaging, voxel-based morphometry and positron emission tomography.  Psychiatry Res. 2005;  140 115-131
  • 8 Friston K J, Frith C D, Liddle P F, Frackowiak R S. Comparing functional (PET) images: the assessment of significant change.  J Cereb Blood Flow Metab. 1991;  11 690-699
  • 9 Talairach J, Tournoux P. Coplanar Stereotaxic Atlas of the Human Brain. 3-Dimensional Proportional System: An Approach to Cerebral Imaging. Stuttgart; Thieme 1988

Privatdozent Dr. med. Bernd Ibach

Bezirksklinikum Regensburg

Universitätsstraße 84

93053 Regensburg

Phone: 0941/941-0

Email: bernd.ibach@medbo.de

    >