Z Orthop Unfall 2009; 147(2): 194-198
DOI: 10.1055/s-2008-1039234
Wirbelsäule

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rückenschule heute

Back School – An UpdateM. Wiese1 , J. Krämer1 , C. Becker1 , V. Nentwig1 , T. Theodoridis1 , W. Teske2
  • 1Institut für Wirbelsäulenforschung an der Ruhr-Universität Bochum
  • 2Orthopädische Universitätsklinik St. Josef-Hospital Bochum
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
08. April 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Übersicht zum Stand der heutigen Rückenschule unter Einschluss aktueller kontrollierter Studien, systematischer Reviews sowie nationaler und internationaler Leitlinien. Methode: Nach Definition und Klassifikation der Rückenschule werden die Ergebnisse aktueller kontrollierter Studien und systematischer Reviews aus der Cochrane Collaboration dargestellt mit den Rückschlüssen, die sich daraus für die deutschen und internationalen Leitlinien zur Rehabilitation und Prophylaxe von Rückenschmerzen ergeben. Ergebnisse: Die Rückenschule ist nicht als alleinige Maßnahme, sondern nur im Rahmen multidisziplinärer Programme bei der Rehabilitation und Prophylaxe chronisch rezidivierender Rückenschmerzen wirksam. In der primären Prävention hat sich ein arbeitsplatzbezogenes Rückenschulprogramm (occupational setting) als effektiv erwiesen. Weniger wirksam ist Rückenschule bei akutem Kreuzschmerz im Vergleich zu anderen Behandlungsmethoden. Schlussfolgerung: Rückenschule wird in ihrer klassischen Struktur mit Information, Übungen zur Rückenprotektion und Wirbelsäulengymnastik bei chronisch rezidivierenden Rückenschmerzen und am Arbeitsplatz erfolgreich eingesetzt. Kostenträger sollten die sinnvolle „Low Cost Technology“ berücksichtigen. In anderen Anwendungsbereichen wie z. B. bei Kindern und Jugendlichen oder bei älteren Menschen mit Osteoporose und lumbaler Spinalkanalstenose ist eine zielgruppenorientierte Ausrichtung der Rückenschule erforderlich.

Abstract

Aim: The aim of this paper is to present an update of the Back School concept including recent randomised controlled studies, systematic reviews and guidelines. Method: After definition and classification of the origins of the Back School concept, results of randomised controlled studies and systematic reviews within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group are presented with their consequences with regard to German and International guidelines for the rehabilitation and prevention of low-back pain. Results: The Back School, integrated into a multidisciplinary programme, is effective in the rehabilitation and prevention of recurrent and chronic low-back pain. It is not effective for acute back problems when compared to other treatment modalities. There is moderate evidence suggesting that back schools in an occupational setting reduce pain and improve function and return to work status. Conclusion: The classic structure of the Back School with information, back protection exercises and gymnastics can be practiced successfully for chronic low-back pain and in an occupational setting. Insurance companies should consider the low-cost technology. For children, adolescents and for older people with osteoporosis and lumbar spinal stenosis, a special age-orientated design of the Back School is necessary.

Literatur

  • 1 Zachisson-Forsell M. The Swedish back school.  Physiotherapy. 1980;  66 7-82
  • 2 Daltroy L, Larson M, Wright E. et al . A case-control study of risk factors for industrial low back injury.  Am J Industrial Med. 1997;  20 505-515
  • 3 Donchin M, Woolf O, Kaplan L. et al . Secondary prevention of low back pain. A clinical trial.  Spine. 1990;  15 1317-1320
  • 4 Keijers J, Steenbakkers M, Mertens R. et al . The efficacy of back school. A randomized trial.  Arthritis Care Research. 1990;  3 204-209
  • 5 Lindequist I, Lundberg B, Wikmark R. et al . Information and regime at low back pain.  Scand J Rehabil Med. 1984;  16 113-116
  • 6 Stankovic R, Johnell O. Conservative treatment of acite low back pain. A 5-year follow-up study of two methods of treatment.  Spine. 1995;  20 469-472
  • 7 Krämer J. Bandscheibenbedingte Erkrankungen. 5. Aufl. Stuttgart; Thieme 2006
  • 8 Theodoridis T, Krämer J. Stationär minimal/invasive Wirbelsäulentherapie. Breitenfelder J, Haaker R Der lumbale Bandscheibenvorfall. Darmstadt; Steinkopff 2003: 32-56
  • 9 Hall H. The Canadian Back Education Units.  Physiotherapy. 1980;  66 115-117
  • 10 Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft .Handlungsleitlinie Kreuzschmerzen. Band 34, Sonderheft 2. 3. Aufl. Köln; Dtsch. Ärzteverlag 2007
  • 11 Adams M A, Bogduk N, Burton K, Dolan P. The biomechanics of back pain. Philadelphia; Churchill Livingstone 2004
  • 12 Neidlinger-Wilke C. Die Bandscheibe aus biologischer Sicht. Wilke H Ergomechanics. Aachen; Shaker 2004: 68-77
  • 13 Urban J, Smith S, Fairbank J. Nutrition of the intervertebral disc.  Spine. 2004;  29 820-825
  • 14 Wadell G. The back pain revolution. 2nd ed. Philadelphia; Churchill Livingstone 2004
  • 15 Nachemson A. Measurement of intradiscal pressure.  Acta Orthop Scand. 1959;  28 269
  • 16 Wilke H J, Hinz B, Seidel H, Claes L. Intradiscal pressure together with anthropometric data set for the validation of models.  Clin Biomech. 2001;  16 (Suppl. 1) 111-126
  • 17 Nachemson A, Jonsson E. Neck and back pain. The scientific evidence. Philadelphia; Lippincott Williams 2000
  • 18 Pope M, Rosen G, Wilder D, Frymoyer J. Biochemical factors in patients with low back pain.  Spine. 1980;  5 173
  • 19 Sehgal N, Fortin J D. Internal disc disruption and low back pain.  Pain Physician. 2000;  3 143-157
  • 20 Wetzel F T, Donaldson R. The role of repeated end-range/pain response assessment in the management of symptomatic lumbar discs.  Spine J. 2003;  3 146-154
  • 21 Biyani A, Anderson G BJ. Low back pain: pathophysiology and management.  J Am Acad Orthop Surg. 2004;  12 106-115
  • 22 Hurri H, Karpinnen J. Discogenic pain.  Pain. 2004;  112 225-228
  • 23 Alexander L, Hancock E, Agouris I, Smith F W, MacSween A. The response of the nucleus pulposus of the lumbar intervertebral discs to functionally loaded positions.  Spine. 2007;  32 1508-1512
  • 24 Schneider S, Schiltenwolf M. Preaching to the converted: Über- und Unterversorgung in der Schmerzprävention am Beispiel bundesdeutscher Rückenschulen.  Schmerz. 2005;  19 477-488
  • 25 Hall H, Iceton J. Back school – an overview with special references to the Canadian Back Education Units.  Clin Orthop Relat Res. 1981;  179 10-17
  • 26 Borenstein D, Wiesel S, Boden S. Low back and neck pain. 3rd ed. Philadelphia; Saunders 2004: 831-836
  • 27 Hildebrand J, Müller G, Pfingsten M. Lendenwirbelsäule. München; Urban u. Fischer 2005: 524-540
  • 28 Pfingsten M, Schöps P. Chronische Rückenschmerzen: Vom Symptom zur Krankheit.  Z Orthop. 2004;  142 146-152
  • 29 >European guidelines for the management of low back pain.  Eur Spine J. 2006;  15 (Suppl. 2) 201-249
  • 30 Faas A. Exercises: which ones are worth trying, for which patients, and when?.  Spine. 1996;  21 2874-2878
  • 31 Guzmann J, Esmail R, Karjalainen K. et al . Multidisciplinary rehabilitation for chronic low back pain: systematic review.  BMJ. 2001;  322 1511-1516
  • 32 Karjalainen K, Malmivaara A, van Tulder M. et al . Multidisciplinary biopsychosocial rehabilitation for subacute low back pain in working-age adults: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group.  Spine. 2001;  26 262-269
  • 33 Koes B W, Van Tulder M W, Van der Windt D AWM. et al . The efficacy of back schools: a review of randomized clinical trials.  J Clin Epidemiol. 1994;  47 851-862
  • 34 Nentwig C G. Effectiveness of the back school. A review of the results of evidence-based evaluation.  Orthopäde. 1999;  28 958-965
  • 35 Schonstein E, Kenny D T, Keating J. et al . Work conditioning, work hardening and functional restoration for workers with back and neck pain.  Cochrane Database Syst Rev. 2003;  CD001822
  • 36 Di Fabrio R P. Efficacy of comprehensive rehabilitation programs and back school for patients with low back pain: a meta-analysis.  Phys Ther. 1995;  75 865-878
  • 37 van Tulder M W, Ostelo R, Vleyen J W. et al . Behavioral treatment for chronic low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Back Review Group.  Spine. 2001;  26 270-281
  • 38 Buchner M, Neubauer E, Zahlten-Hinguranage A, Schiltenwolf M. The influence of the grade of chronicity on the outcome of multidisciplinary therapy for chronic low back pain.  Spine. 2007;  32 3060-3066
  • 39 van der Hulst M, Vollenbroek-Hutten M, Ijzerman M J. A systematic review of sociodemographic, physical, and phsychological predictors of multidisciplinary rehabilitation-or, back school treatment outcome in patients with chronic low back pain.  Spine. 2005;  30 813-825
  • 40 Cardon G, De Clercq D, De Boudeaudhuij J. Effects of back care education in elementary schoolchildren.  Acta Paediatr. 2000;  89 1010-1017
  • 41 Mendez F J, Gómez-Conesa A. Postural hygiene program to prevent low back pain.  Spine. 2001;  26 1280-1286
  • 42 Cardon G, De Bourdeaudhuij I, De Clercq D. Back education efficacy in elementary schoolchildren: a one year follow-up study.  Spine. 2002;  27 299-305
  • 43 Heymans M W, van Tulder M W, Esmail R, Bombardier C, Koes B W. Back schools for nonspecific low back pain: a systematic review within the framework of the Cochrane Collaboration Back Review Group.  Spine. 2005;  19 2153-2163
  • 44 Bolm-Audorff. et al . Medizinische Beurteilungskriterien zu bandscheiben-bedingten Berufskrankheiten der Lendenwirbelsäule (II): Konsensempfehlungen zur Zusammenhangsbegutachtung der auf Anregung des HVBG eingerichteten interdisziplinären Arbeitsgruppe.  Trauma Berufskrankh. 2005;  7 320-332
  • 45 Krämer J. Osteoporose. Stuttgart; Wiss. Verlagsgesellschaft 1991
  • 46 Nitzschke E. Osteoporose und Rückenschule im Alter. Nentwig G, Krämer J, Ullrich CH Die Rückenschule. Stuttgart; Enke 1997
  • 47 Theodoridis T, Krämer J, Kleinert H. Konservative Behandlung der lumbalen Spinalkanalstenose.  Z Orthop Unfallchir. 2008;  146 75-79
  • 48 Richter M, Kluger P, Puhl W. Diagnostik und Therapie der Spinalkanalstenose beim älteren Menschen.  Z Orthop. 1999;  137 474-481
  • 49 Atlas S, Keller R, Wu Y, Deyo R, Singer D. Long-term outcomes of surgical and nonsurgical management of sciatica secondary to a lumbar disc herniation: 10 year results from the Maine lumbar spine study.  Spine. 2005;  30 927-935
  • 50 Nordin N. Education and exercises in spinal stenosis. Günzburg R, Szpalski AM Lumbar spinal stenosis. Philadelphia; Lippincott 2000: 169-174
  • 51 Feldmann P, Wittenberg R. Diagnostik und Therapie der lumbalen Spinalkanalstenose.  Orthop Mitteilung. 2003;  2 136-140
  • 52 Zeitfang F, Abel R, Schiltenwolf M. Möglichkeiten konservativer Behandlungsmethoden bei Patienten mit Claudicatio spinalis.  Orthopäde. 2003;  32 906-910
  • 53 Heisel J. Lumbale Spinalkanalstenose. Klinische Symptomatik – konservative Behandlungsstrategien. Jerosch J, Heisel J, Imhoff A Wirbelsäule und Schmerz. Steinkopff 2004: 62-66
  • 54 Hunter S, Fritz J, Brennan G. Variables associated with outcomes of physical therapy for patients with spinal stenosis.  J Orthop Sports Phys Ther. 2005;  35 A14
  • 55 Todokoro K, Miyamoto H, Sumi M, Takatoshi S. The prognosis of conservative treatment for lumbar spinal stenosis.  Spine. 2005;  30 2458-2463
  • 56 Schulte T, Bullmann V, Lerner T, Schneider M, Marquardt B, Liljenquist V, Pietlä T, Hackenberg I. Lumbale Spinalkanalstenose.  Orthopäde. 2006;  35 675-694
  • 57 Delank K, Fürderer S, Eysel P. Die lumbale Spinalkanalstenose.  Z Orthop. 2004;  142 19-35
  • 58 Geldhof E, Cardon G, De Boureaudhuij I, De Clercq D. Effects of a two-school-year multifactorial back education program in elementary schoolchildren.  Spine. 2006;  17 1965
  • 59 Nentwig C, Ullrich C-H. Wirksamkeit eines Verhaltenstrainings für Wirbelsäulenpatienten: Eine prospektive, kontrollierte Studie. Nentwig CG, Krämer J, Ullrich C-H Die Rückenschule. Stuttgart; Hippokrates 1990: 137-143
  • 60 Walter U, Hoopmann M, Krauth C. et al . Unspezifische Rückenbeschwerden: Medizinische und ökonomische Bewertung eines ambulanten Präventionsansatzes.  Dtsch Ärztebl. 2002;  99 34-35
  • 61 Dalichau S, Perrey R M, Solbach T. et al . Erfahrungen bei der Durchführung eines berufsbezogenen Rückenschulmodells im Baugewerbe.  Zentralbl Arbeitsmed. 1998;  48 72-80
  • 62 Dalichau S, Scheele K, Perrey R M. et al . Ultraschallgestützte Bewegungsanalyse der Lendenwirbelsäule zum Nachweis der Wirksamkeit einer Rückenschule.  Zentralbl Arbeitsmed. 1999;  49 148-156
  • 63 Marstedt G, Last R, Wahl W-B, Müller R. Gesundheit und Lebensqualität. Ergebnisbericht zu einer Untersuchung des Zentrums für Sozialpolitik über Arbeit und Freizeit, Gesundheit und Krankheit im Land Bremen. Angestelltenkammer Bremen 1993
  • 64 van Tulder M W, Esmail R, Bombardier C, Koes B W. Back schools for non-specific low back pain.  Cochrane Database Syst Rev. 2000;  CD000261
  • 65 Waddell G, Waddell H. A review of social influences on neck and back pain and disability. Nachemson A, Jonsson E Neck and back pain: the scientific evidence of causes, diagnosis and treatment. Philadelphia; Lippincott 2000: 13-56
  • 66 Schulke H-J, von Troschke J, Hoffmann A. Gesundheitssport und Public Health. Freiburg; Deutsche Koordinierungsstelle für Gesundheitswissenschaften 1997
  • 67 Berquist-Ullmann M, Larsson U. Acute low back pain in industry.  Acta Orthop Scand. 1977;  170 1-117
  • 68 Lankhorst G, van de Stadt R, Vogelaar T. et al . The effect of the Swedish back school in chronic idiopathic low back pain – a prospective controlled study.  Scand J Rehabil Med. 1983;  15 141-145
  • 69 Moffett J. et al . A controlled prospective study on evaluate the effectiveness of a back school in the relief of chronic low back pain.  Spine. 1986;  11 120-122
  • 70 Postacchini F. et al . Efficacy of various forms of conservative treatment of low back pain. A comparative study.  Neuro Orthop. 1988;  6 28-35
  • 71 Morrison G, Chase W, Young V. et al . Back pain. Treatment and prevention in a community hospital.  Arch Phys Med Rehabil. 1988;  69 605-606
  • 72 Hurri H. The Swedish back school in chronic low back pain.  Scand J Rehabil Med. 1989;  21 33-44
  • 73 Berwick D, Budman S, Feldstein M. No clinical effects of back schools in an HMO. A randomized prospective trial.  Spine. 1989;  14 338-344
  • 74 Leclaire R, Esdaile J, Suissa S. et al . Back school in a first episode of compensated acute low back pain: a clinical trial to assess efficacy and prevent relapse.  Arch Phys Med Rehabil. 1996;  77 673-679
  • 75 Linton S, Bradley L. An 18-month follow-up of a secondary prevention program for back pain: help and hindrance factors related to outcome maintenance.  Clin J Pain. 1992;  8 227-236
  • 76 Lehmann G. Rückenschule für Kinder. Stuttgart; Trias MVS 2004
  • 77 Kovacs F. et al . A Comparison of two short education programs for improving low back pain-related disability in the elderly. A cluster randomized controlled trial.  Spine. 2007;  10 1053-1059
  • 78 Czolbe-Flothow A. Rückenschule in Kindergarten und Schule. Hamburg; Kovac 1994
  • 79 Ullrich C, Flothow A, Authorsen S. Rückenschule. Wirth C, Zichner L Orthopädie und Orthopädische Chirurgie. Bd. Wirbelsäule und Thorax. Stuttgart; Thieme 2004: 399-404
  • 80 Tavafian S, Jamshidi A, Montazeri A. A randomized study of back school in women with chronic low back pain.  Spine. 2008;  33 1617-1621

PD Dr. Matthias Wiese

Institut für Wirbelsäulenforschung an der Ruhr-
Universität Bochum

Viktoriastraße 66–70

44787 Bochum

Telefon: 02 34/7 27 90

Fax: 02 34/77 05 70

eMail: kraemer-bochum@t-online.de

    >