Eur J Pediatr Surg 1990; 45(3): 140-143
DOI: 10.1055/s-2008-1042567
Lecture

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Scintigraphy with 99mTc-HIDA in Assessment of the Postoperative Course After Traumatic Lesions of the Liver and Biliary Tract

Postoperative Kontrolle bei traumatischen Läsionen der Leber und der Gallenwege mit der 99mTc-HIDA-SzintigraphieL.  Rasmussen , E.  Öster-Jörgensen , C. P. Hovendal , N.  Qvist , S. A. Pedersen
  • Departments of Surgical Gastroenterology and Radiotherapeutics, Division of Diagnostic Nuclear Medicine, Odense University Hospital, Odense, Denmark
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

99mTc-HIDA scintigraphy was used as a diagnostic procedure in five children with liver and biliary tract injuries following blunt abdominal trauma. The method was used in patients after surgical intervention. The children fell into three groups. The first, focal reduction in activity with or without extravasation. The second, normal hepatic parenchymal phase with extravasation. The third, increased focal activity (biloma). We concluded that the use of 99mTc-HIDA scintigraphy supplies important information in the diagnostic work-up and informs about the proper time for removal of T-tube drainage. This method is also recommended preoperatively in children who are clinically stable and in whom trauma to the liver and biliary tract is suspected.

Zusammenfassung

Die 99mTc-HIDA-Szintigraphie bei 5 Kindern wurde zur Diagnose von Leber- und Gallenwegsverletzungen nach stumpfem Bauch-Trauma angewandt. Die Methode kam auch nach dem chirurgischen Eingriff zur Anwendung. Dabei konnten drei Aktivitätsgruppen unterschieden werden: 1. eine fokale Aktivitätsreduktion mit oder ohne Extravasat, 2. eine normale hepatoparenchymale Phase mit Extravasat und 3. eine erhöhte fokale Aktivität (Biliom). Die Anwendung der 99m Tc-HIDA-Szintigraphie erbrachte auch wichtige Informationen in der diagnostischen Verlaufskontrolle und zur Feststellung des günstigsten Zeitpunktes der Entfernung eines T-Drains.

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