Gesundheitswesen 2014; 76(11): e79-e84
DOI: 10.1055/s-0033-1361111
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erythropoietin-induced Treatment Costs in Patients Suffering from Renal Anemia – A Comparison between Biosimilar and Originator Drugs

Erythropoetin-bedingte Behandlungskosten von Patienten mit renaler Anämie – Eine Vergleichsstudie zwischen Biosimilars und Originalprodukten
F. Hörbrand
1   Kassenärztliche Vereinigung Bayerns, Referat Vertragspolitik und Arzneimittel, München, Germany
,
D. Rottenkolber
2   Institut für Gesundheitsökonomie und Management im Gesundheitswesen, Ludwig-Maximilians-Universität und Münchner Zentrum für Gesundheitswissenschaften, München, Germany
,
J. Fischaleck
1   Kassenärztliche Vereinigung Bayerns, Referat Vertragspolitik und Arzneimittel, München, Germany
,
J. Hasford
3   Ludwig-Maximilians-Universität München, Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und ­Epidemiologie, München, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 February 2014 (online)

Abstract

Objectives:

Renal anemia is a serious concern for morbidity and lower quality-of-life of patients suffering from chronic kidney disease resulting in a high economic burden when administering erythropoiesis-stimulating agents (ESAs). The aim of this study was to estimate erythropoietin-induced treatment costs in patients suffering from renal anemia undergoing dialysis treated with originator or biosimilar drugs.

Methods:

A retrospective analysis was undertaken of ESA-related pharmacotherapy between January 1, 2008 and December 31, 2010 based on treatment and pharmacy claims data of 16 895 dialysis patients contained in the database of the Association of Statutory Health Insurance Physicians, Bavaria. All patients received an ESA treatment (ATC code B03XA) and chronic maintenance hemodialysis due to chronic kidney disease stage 5.

Results:

Total drug expenditures for ESA-originators and biosimilars amounted to € 78.447 million for the 3-year study period. In hemodialysis patients cumulative defined daily doses (DDDs) were 7 727 782.14. Mean costs per DDD were € 10.79 (originators) and € 8.56 (biosimilars). A biosimilar substitution quota of 50% provides a savings potential of € 6.14 million [range € 3.07–9.22 million (25–75% quota)].

Conclusion:

A more common biosimilar prescription in renal anemia patients suffering from chronic kidney disease provides a noteworthy economic savings potential.

Zusammenfassung

Ziel der Studie:

Renale Anämie ist eine der Hauptursachen für eine erhöhte Morbidität sowie niedrigere Lebensqualität bei Patienten, die an chronischen Nierenerkrankungen leiden, und führt bei der Gabe von Erythropoese-stimu­lierenden Substanzen (ESA) zu hohen wirtschaft­lichen Belastungen für das Gesundheitssystem. Das Ziel dieser Studie war es, die Erythropoetin-­bedingten Behandlungskosten zwischen Original- und Biosimilarprodukten von Dialysepatienten mit renaler Anämie abzuschätzen.

Methodik:

Retrospektive Analyse von ESA-bezogenen Arzneimitteltherapien von 1. Januar 2008 bis 31. Dezember 2010 bezogen auf Behandlungs- und Apothekenabrechnungsdaten von 16 895 Dialysepatienten in der Datenbank der Kassenärztlichen Vereinigung Bayerns. Alle Patienten erhielten eine ESA-Behandlung (ATC-Code B03XA) sowie Hämodialyse aufgrund einer chronischen Nierenerkrankung Stadium 5.

Ergebnisse:

Die Gesamtsumme der Arzneimittelausgaben für ESA-Originalprodukte und Biosimilars betrug € 78,447 Mio. für den 3-jährigen Studienzeitraum. Die kumulierten definierten Tagesdosen (DDDs) beliefen sich auf 7 727 782,14. Die durchschnittlichen DDD-Kosten betrugen € 10,79 (Originalprodukte) bzw. € 8,56 (Biosimilars). Eine Biosimilar-Substitutionsquote von 50% ergab ein Einsparpotenzial von € 6,14 Mio. [Spann­weite € 3,07–9,22 Mio. (25–75% Quote)].

Schlussfolgerung:

Eine weitreichende Ver­schreibung von Biosimilars bei chronisch nierenerkrankten Dialysepatienten mit renaler Anämie bietet ein nennenswertes wirtschaftliches Einsparpotenzial.

 
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