Zusammenfassung
Ein integriertes Qualitätsmanagement kann ein Klinikum maßgeblich darin unterstützen,
seine Mortalitätsraten auch im Kontext zunehmender Spezialisierung und fragmentierter
Behandlungsprozesse zu senken. Am Beispiel des akuten Myokardinfarktes wird nachstehend
gezeigt, wie mit einem Set von Interventionen (EKG-Übertragung auf Smartphones, Prozessanalysen/Prozessoptimierungen,
Round Tables, Kulturentwicklung, Zertifizierung) die Myokardinfarkt-Letalität von
7,4 % auf 3,4 % gesenkt werden konnte (p = 0,02). Die einzelnen Maßnahmen werden beschrieben
und die zentrale Bedeutung des Qualitätsmanagements für diesen Prozess analysiert.
Abstract
Confronted with bad outcome data, not only management attention is needed but also
a clear plan of actions. Due to subspecialisation, cure and care processes in modern
hospitals are fragmented with a lot of hand overs and interfaces. The processes and
measures to improve an unacceptable high mortality rate for acute myocardial infarction
are explained. Using several process changes (e. g. transferring the patient’s ECG
tracing to the cardiologist’s smart phone, implementing process changes to shorten
the door to needle time for cath-lab interventions, round tables, fulfilling the criteria’s
of certification agency) the in-house mortality rate was lowered from the unacceptable
high value of 7.4 % to 3.4 % for acute myocardial infarction (p = 0.02). A detailed
discussion of the several steps is provided and the central role of quality management
for this process is assessed.
Schlüsselwörter Myokardinfarkt - Chest Pain Unit - Letalitätsrate - Prozesscontrolling - Qualitätsmanagement
Key words myocardial infarction - chest pain unit - mortality rate - process control - quality
management