Eur J Pediatr Surg 2006; 16(2): 79-83
DOI: 10.1055/s-2006-924051
Original Article

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart, New York · Masson Editeur Paris

Respiratory Pressure Monitoring as an Indirect Method of Intra-Abdominal Pressure Measurement in Gastroschisis Closure

B. Banieghbal1 , M. Gouws2 , M. R. Q. Davies1
  • 1Division of Paediatric Surgery, CH Baragwanath Hospital, Johannesburg, South Africa
  • 2Department of Anaesthesia, CH Baragwanath Hospital, Johannesburg, South Africa
Further Information

Publication History

Received: December 12, 2004

Accepted after Revision: February 14, 2005

Publication Date:
09 May 2006 (online)

Abstract

Aim of Study: Abdominal compartment syndrome (ACS) is a rare but potentially fatal complication of gastroschisis closure. The liberal use of a staged reduction technique has become a well-established method of avoiding this problem. Unfortunately the use of silos is associated with a high rate of sepsis, prolonged ileus, and ventilation. A method of predicting an impending ACS would help surgeons to decide more objectively which patients would benefit from a staged reduction. A new simple method is presented here which predicts intra-abdominal pressure based on airway pressure readings. Method: Over a four-year period, 34 neonates with gastroschisis underwent measurement of Pplateau respiratory pressures and simultaneous intra-vesical pressures. Result: The Pplateau pressures were approximately 10 cmH2O higher than any concurrent intra-vesical pressure readings. ACS occurred, in one patient, when pressure measurements were above 15 cmH2O (intra-vesical) or 25 cmH2O (Pplateau). Conclusion: By measuring Pplateau pressures, it is possible to predict the intra-abdominal pressure and hence avoid the development of an abdominal compartment syndrome on closing the abdominal wall in gastroschisis.

Résumé

Buts: Le syndrome d'hyperpression abdominale (ACS) est une rare mais potentielle complication fatale de la fermeture des laparoschisis. L'usage facile des réductions en plusieurs temps est devenu une méthode souvent utilisée pour éviter ce problème. Malheureusement, l'utilisation des silos est associée à un taux élevé de sepsis, d'ileus prolongé et de ventilation prolongée. Une méthode prédisant le risque d'un ACS aiderait les chirurgiens à décider d'une manière plus objective quels patients pourraient bénéficier d'une réduction progressive. Une nouvelle méthode est présentée prédisant les pressions intra-abdominales en fonction des pressions de ventilation. Méthodes: Sur une période de 4 ans, 34 enfants avec des laparoschisis ont eu une mesure des pressions de ventilation ainsi qu'une mesure des pressions intra-vésicales. Résultats: Les pressions de ventilation sont approximativement 10 cm d'eau plus haute que les pressions intra-vésicales. Les syndromes ACS survenaient chez un patient quand les mesures de pression étaient supérieures à 15 cm d'eau en intra-vésicales ou à 25 cm d'eau au niveau ventilatoire. Conclusion: En mesurant les pressions, il est possible de prévoir la pression intra-abdominale et ainsi éviter une hyperpression intra-abdominale lors de la fermeture de la paroi dans les laparoschisis.

Resumen

Objetivo: El síndrome compartimental abdominal (ACS) es una complicación rara pero potencialmente fatal tras el cierre de gastrosquisis. El uso liberal de técnicas de reducción por etapas es un método bien establecido para evitar este problema. Desgraciadamente el uso de silos se asocia con una alta tasa de infección, ileo prolongado y ventilación asistida. Un método que ayudara a predecir la amenaza de ACS serviría a los cirujanos para decidir más objetivamente qué pacientes se beneficiarían de la reducción por etapas. Se presenta un nuevo método simple que predice la presión intraabdominal basándose en las lecturas de presión en la vía aérea. Método: A lo largo de 4 años se ha medido la presión de pico respiratoria (PPlateau) en 34 recién nacidos con gastrosquisis al tiempo que se determinaba la presión intravesical. Resultado: La PPlateau fue aproximadamente 10 cm de agua mayor que cualquier presión intravesical. El ACS ocurrió en un paciente cuando las medidas de presión estaban por encima de 15 cm de agua intravesical o 25 cm de agua de PPlateau. Conclusión: La medida de la PPlateau permite predecir la presión intraabdominal y por lo tanto evitar el desarrollo de un síndrome compartimental abdominal cuando se cierra la pared en la gastrosquisis.

Zusammenfassung

Zielsetzung: Das abdominelle Kompartment-Syndrom ist eine seltene, aber eventuell sogar tödliche Komplikation nach Verschluss einer Bauchwandspalte. Der großzügige Gebrauch der Technik des mehrzeitigen Bauchwandverschlusses wurde zu einer anerkannten Methode, um dieses Problem zu verhindern. Bedauerlicherweise ist jedoch die Verwendung von Silos mit einer hohen Sepsis-Rate, einem verzögerten Ileus und einer verlängerten postoperativen Beatmungszeit verbunden. Eine Methode, die ein drohendes Kompartment-Syndrom vorhersagen könnte, würde dem Chirurgen helfen, objektiver diejenigen Patienten zu erkennen, die von einem mehrzeitigen Bauchwandverschluss profitieren würden. Eine einfache neue Methode hierzu wird hier vorgestellt. Sie erlaubt es, den intraabdominellen Druck basierend auf Druckmessungen in der Blase und in den Luftwegen voraus zu sagen. Methodik: In einem 4-Jahres-Zeitraum wurden bei 34 Neugeborenen mit Gastroschisis die Beatmungsdrucke und der intravesikale Druck simultan gemessen. Ergebnisse: Die Beatmungsdrucke lagen durchschnittlich 10 cmH2O höher als die intravesikalen Drucke. Ein intraabdominelles Kompartment-Syndrom trat bei einem Patienten auf, nachdem die intravesikalen Drucke über 15 cmH2O und die Beatmungsdrucke über 25 cmH2O anstiegen. Schlussfolgerungen: Durch Messung der verschiedenen Druckplateaus in der Blase und den Atemwegen ist es möglich, den intraabdominellen Druck voraus zu sagen und so die Entwicklung eines intraabdominellen Kompartment-Syndroms bei Verschluss der Bauchwand bei Patienten mit Gastroschisis zu vermeiden.

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MB, FRCS Behrouz Banieghbal

PO Box 5042

Cresta 2118

Johannesburg

Republic of South Africa

Email: banieghbal@worldonline.co.za

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