Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(4): 337-339
DOI: 10.1055/s-2007-962950
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bilateral Sequential Optic Neuropathy as the Initial Manifestation of Sjögren Syndrome

Bilaterale Opticusneuritis als initiale Manifestation eines Sjögren-SyndromsJ.-A C. Pournaras1 , J. D. Vaudaux1 , F.-X Borruat1
  • 1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland (Chairman: Professor Zografos Leonidas)
Further Information

Publication History

received: 15.9.2006

accepted: 1.12.2006

Publication Date:
26 April 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Neuroophthalmologische Befunde sind selten im Zusammenhang mit dem Sjögren-Syndrom anzutreffen. Wir berichten hier über einen Patienten mit bilateraler sequenzieller Optikusneuritis, welche zur Diagnose des Sjögren-Syndroms führte. Anamnese und Befund: Ein 38 Jahre alter Patient erfährt im Mai 2005 einen plötzlichen Visusverlust im linken Auge. Die Fundusuntersuchung zeigt einen geschwollenen Discus opticus im linken Auge, die Magnet-Resonanz-(MR-)Untersuchung eine Läsion des Nervus opticus links. Weitere Untersuchungen zeigen erhöhte ANA, Anti-SSA- und Anti-SBB-Titer, welche mit dem Sjögren-Syndrom vereinbar sind. Im Januar 2006 erfährt derselbe Patient einen akuten Visusverlust im rechten Auge. Die Fundusuntersuchung zeigt wiederum einen geschwollenen Discus opticus und eine Optikusatrophie links. Die MR-Untersuchung ist im Normalbereich. Andere Ätiologien wurden ausgeschlossen. Therapie und Verlauf: Systemische Kortikosteroide (Methylprednisolone 1 g/Tag während 3 Tagen i. v., danach orales Prednison 1 mg/kg/Tag p. o.) wurden bei beiden Episoden verabreicht. In beiden Augen verbesserte sich der Visus. Schlussfolgerungen: Bei atypischer Präsentation einer Optikusneuropathie sollten rare Ätiologien in Erwägung gezogen werden. Eine bilateral sequenzielle atypische entzündliche Optikusneuropathie kann jedoch die initiale Manifestation eines Sjögren-Syndroms bei einem ansonsten gesunden Patienten sein.

Abstract

Background: Neuro-ophthalmic findings are uncommon in the setting of Sjögren syndrome. We report the case of a patient with bilateral, sequential optic neuropathy as the initial manifestation of Sjögren syndrome. History and Signs: A 38-year-old male presented with sudden painless visual loss in his left eye in May 2005. Fundus examination revealed a left swollen optic disk. Magnetic resonance imaging (MRI) revealed a left optic nerve lesion. Elevated titres of autoantibodies (ANA, anti-SSA, anti-SSB) were found, suggestive of Sjögren syndrome. In January 2006, he presented with painful sudden visual loss in the right eye. Fundus examination revealed a right swollen optic disk and left optic nerve atrophy. MRI was normal. Other aetiologies were ruled out. Therapy and Outcome: Each episode was treated with intravenous methylprednisolone (1 g/day during 3 days), followed by oral prednisone (1 mg/kg/day). Moderate improvement of vision ensued in both eyes. Conclusions: Atypical presentation of an optic neuropathy must raise the suspicion of an unusual aetiology. Our case illustrates how a bilateral sequential optic neuropathy in an otherwise healthy patient can result from an unusual inflammatory aetiology: primary Sjögren syndrome.

References

  • 1 Alexander G E, Provost T T, Stevens M B. et al . Sjogren syndrome: central nervous system manifestations.  Neurology. 1981;  31 1391-1396
  • 2 Delalande S, Seze de J, Fauchais A L. et al . Neurological manifestations in primary Sjögren syndrome.  Medicine. 2004;  83 280-291
  • 3 Galetta S L. Vasculitis. Miller NR Walsh and Hoyt’s Clinical Neuroophthalmology Baltimore; Williams & Wilkins 1998 (3) 5th edn: 3841-3842
  • 4 Gerli R, Agea E, Bertotto A. et al . Analysis of T cells bearing different isotypic fomrs of the g/d T cell receptor in patients with systemic autoimmune diseases.  J Rheumatol. 1991;  18 1504-1510
  • 5 Mori K, Iijima M, Koike H. et al . The wide spectrum of clinical manifestations in Sjögren’s syndrome-associated neuropathy.  Brain. 2005;  128 2518-2534

PD Dr. François-Xavier Borruat

Jules Gonin Eye Hospital

Avenue de France 15

1004 Lausanne

Switzerland

Phone: ++41/21/6 26 86 60

Fax: ++41/21/6 26 86 66

Email: francois.borruat@opthal.vd.ch

    >