Eur J Pediatr Surg 1992; 2(5): 269-273
DOI: 10.1055/s-2008-1063456
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Long-Term Results After Partial and Unilateral Nephrectomy in Childhood

A.  Schmidt1 , H. -G. Dietz1 , K.  Schneider2
  • 1Department of Pediatric Surgery (Former Dir.: Prof. Dr. W. Ch. Hecker), Dr. von Hauner's Pediatric Hospital of the University of Munich, Lindwurmstr. 4, Munich 2, Germany
  • 2Department of Pediatrics (Dir.: Prof. Dr. H.-B. Hadorn), Dr. von Hauner's Pediatric Hospital of the University of Munich, Lindwurmstr. 4, Munich 2, Germany
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Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

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Abstract

In a clinical follow-up, 47 patients after unilateral or partial nephrectomy were examined. The average age at operation was 5.8 years (range 3 days - 17.1 years), the average follow-up period after surgery was 11.9 years (range 8.2 - 18.3 years).

Main indications for surgery were hydronephrosis (n = 27), other congenital malformations (n = 6) and neoplasia (n = 9). In one patient, we found hypertension, two patients presented with moderately diminished creatinine clearance, two further patients suffered from unilateral hydronephrosis after partial nephrectomy.

We found by ultrasonography marked compensatory hypertrophy in cases of solitary kidneys (225.6 ± 49.3 %) as well as contralateral kidneys after partial nephrectomy (158.7 ± 55.6 %).

Zusammenfassung

Im Rahmen einer klinischen Studie wurden 47 Patienten, bei denen im mittleren Alter von 5,8 Jahren (3 Tage - 17,1 Jahre) eine Niere partiell oder vollständig entfernt wurde, nachuntersucht. Die Nachbeobachtungszeit betrug im Mittel 11,9 Jahre (8,2 - 18,3 Jahre).

Die wichtigste Indikation für die Operation war die Hydronephrose (n = 27), weitere angeborene Fehlbildungen sowie Neoplasien führten in 6 bzw. 9 Fällen zur unilateralen Nephrektomie.

An klinisch relevanten Problemen fanden wir: arterielle Hypertonie (n = 1), grenzwertig erniedrigte Kreatininclearance (n = 2) sowie Hydronephrose der ehemals operierten Doppelniere (n = 2).

Die sonographische Bestimmung der Nierengröße ergab eine ausgeprägte kompensatorische Hypertrophie sowohl für die Solitärniere (225,6 ± 49,3%) als auch für die nicht operierte Niere bei partieller Nephrektomie der Gegenseite (158,7 ± 55,6 %).