Eur J Pediatr Surg 1992; 2(6): 352-354
DOI: 10.1055/s-2008-1063477
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Elective Testicular Biopsy at the End of Maintenance Treatment for Acute Lymphoblastic Leukemia. A Prospective Study

A. N. Békássy , C. M. Kullendorff , E.  Arnbjörnsson
  • Departments of Pediatrics and Pediatric Surgery, University Hospital, Lund, Sweden
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Open testicular wedge biopsy has electively been performed prior to completion of maintenance therapy for acute lymphoblastic leukemia. 25 boys during 6 years were included in this prospective study. Three boys developed testicular enlargement while on maintenance therapy and biopsies confirmed testicular leukemia. The remaining 22 boys were biopsied at termination of maintenance therapy. Occult testicular relapse was revealed on histologic examination in only one boy with normal testicular size. During the follow-up period, one boy developed overt testicular relapse two months after negative biopsy. These results will not justify electively performed routine biopsy prior to termination of chemotherapy. Instead, careful and minute clinical examination of the testicles, estimating their size and consistence, should be performed regularly at short intervals.

Zusammenfassung

Offene Hodenbiopsien wurden zur Vervollständigung der Therapie einer akuten lymphoblastischen Leukämie angewandt. Innerhalb von 6 Jahren wurden 25 Knaben im Rahmen einer prospektiven Studie untersucht. Drei Knaben entwickelten während der Therapie einen Hodentumor. Die Biopsien bestätigten den Verdacht auf Hodenleukämie. Die übrigen 22 Jungen wurden nach Beendigung der Therapie biopsiert. Nur bei einem Knaben mit normaler Hodengröße fanden sich Zeichen für eine leukämische Infiltration. Auf der anderen Seite wurde im Nachuntersuchungszeitraum bei einem weiteren Kind 2 Monate nach negativer Hodenbiopsie klinisch ein Rezidiv diagnostiziert. Diese Ergebnisse rechtfertigen keine Routinebiopsie vor Beendigung der Chemotherapie, weisen jedoch auf die Notwendigkeit einer sorgfältigen langfristigen klinischen Kontrolle der Hodengröße und Konsistenz in kurzen Abständen hin.

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