Eur J Pediatr Surg 1994; 4(2): 82-86
DOI: 10.1055/s-2008-1066073
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Is Laparotomy the First Step in Treatment of Childhood LiverTumors? - The Experience from the German Cooperative Pediatric Liver Tumor Study HB-89

D. von Schweinitz , D.  Bürger , H.  Mildenberger
  • Department of Pediatric Surgery, Medical School Hannover, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 May 2008 (online)

Abstract

In the cooperative study on childhood liver tumors (HB-89) of the German Society for Pediatric Oncology and Hematology an initial laparotomy was recommended for all children with a primary liver tumor. Now a more differentiated surgical strategy has been worked out on the basis of study data. Patient's age, α-fetoprotein or other tumor markers, imaging techniques and histological investigations were predictive for differential diagnosis in most, but not all cases. Surgical complications occurred infrequently, there was no perioperative mortality. Results of therapy were satisfactory in hepatoblastoma, but poor in hepatocellular carcinoma, since chemotherapy and radiation were not effective on this tumor. In conclusion, primary chemotherapy without histological confirmation is justified, if in children between six months and three years of age with a high serumα- fetoprotein a hepatoblastoma is certain, and the tumor involves both lobes of the liver. All other patients should have an initial laparotomy for resection of small or biopsy of large tumors. In case of hepatocellular carcinoma a primary resection should be attempted on principle.

Zusammenfassung

In der kooperativen Studie über kindliche Lebertumoren (HB-89) der Deutschen Gesellschaft für Pädiatrische Onkologie und Hämatologie wird generell eine initiale Laparotomie für Kinder mit primären Lebertumoren empfohlen. Anhand der nun vorliegenden Daten sollte eine differenziertere chirurgische Strategie erarbeitet werden.

Differentialdiagnostisch waren Patientenalter, Serum-α-Fetoprotein und andere Tumormarker, bildgebende Diagnostik und histologische Untersuchung in den meisten, jedoch nicht in allen Fällen aussagekräftig. Chirurgische Komplikationen waren nicht sehr häufig und in keinem Fall letal. Die Therapieergebnisse waren bei Hepatoblastomen zufriedenstellend, bei hepatozellulären Karzinomen jedoch schlecht, da diese nicht auf Chemotherapie oder Bestrahlung ansprachen.

Zusammenfassend ist eine Chemotherapie auch ohne histologische Diagnosesicherung gerechtfertigt, wenn bei Kindern zwischen sechs Monaten und drei Jahren mit einem hohen Serum-α-Fetoprotein sicher ein Hepatoblastom vorliegt, das beide Leberlappen befällt. In allen anderen Fällen sollte initial laparotomiert werden, um kleine Tumoren zu resezieren und bei großen eine Biopsie zu entnehmen. Liegt ein Karzinom vor, sollte grundsätzlich eine primäre Resektion versucht werden.

    >