Eur J Pediatr Surg 1994; 4(2): 94-97
DOI: 10.1055/s-2008-1066076
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Semen Analysis of Patients Who Had Orchidopexy in Childhood

K. M. Mandat , B.  Wieczorkiewicz , M.  Gubata-Kacata , J.  Sypniewski , G.  Bujok
  • Pediatric Surgery Clinic No. 1 in Chorzów, Silesian Medical Academy in Katowice, Poland
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Fertility potential of 135 patients who had an orchidopexy aged between 2 years 7 months and 15 years 8 months has been evaluated using semen analysis. The patients were divided into several groups taking into consideration the following criteria: (1) unilateral (112 cases) and bilateral (23 cases) orchidopexy; (2) the patient's age at the time of the operation: under 6, between 6 and 10, and over 10 years; (3) position of testes at the time of operation: abdominal, canalicular or inguinal. It has been found that increasing age at the time of unilateral orchidopexy the fraction of patients with normospermia decreases and the average number of spermatozoa both in 1 ml and in the sperm liquid as a whole goes down. In the smaller group of the bilateral orchidopexy patients the differences are not statistically significant. The beneficial effect of early operation is more clearly seen in the sub-groups of patients with the same preoperative testicular position. Since the fertility potential is higher among the earlier operated patients, orchidopexy performed as early as possible (preferably between 1 and 2 years of age) may bring a chance to improve the results of treatment.

Zusammenfassung

Die Fertilität von 135 Patienten nach Orchidopexie im Alter von 2 Jahren und 7 Monaten bis zu 15 Jahren und 8 Monaten wurde mittels Samenanalyse untersucht. Die Patienten wurden im Hinblick auf folgende Kriterien in verschiedene Gruppen unterteilt: unilateraler Kryptorchismus 112 Fälle, bilateraler Kryptorchismus 23 Fälle. Weiterhin das Alter des Patienten bei der Operation: unter 6, zwischen 6 und 10 und über 10 Jahre. Ein weiterer Parameter war die Lage des Hodens zum Zeitpunkt der Operation: abdominal, kanalikulär oder inguinal. Bei den Untersuchungen konnte gezeigt werden, daß mit zunehmendem Alter des Patienten auch bei unilateraler Orchidopexie die Anzahl der Patienten mit Normospermie ebenso wie die durchschnittliche Zahl von Spermatozoen in einem ml wie auch die gesamte Samenflüssigkeit zurückgeht. In der kleineren Gruppe mit bilateraler Orchidopexie waren die Ergebnisse nicht statistisch signifikant. Besonders deutlich wurde der positive Effekt einer frühzeitigen Operation innerhalb der Subgruppen von Patienten mit derselben präoperativen Hodenlage. Da das Fertilitätspotential um so höher ist je früher ein Patient operiert wird, sollte der Zeitpunkt für die Operation zwischen dem ersten und zweiten Lebensjahr liegen.

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