Eur J Pediatr Surg 1994; 4(3): 131-136
DOI: 10.1055/s-2008-1066086
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Treatment of Sternocostal Wall Malformations of the Child. A Series of 210 Surgical Corrections Since 1975

J.  Prévot
  • Clinique Chirurgicale Pédiatrique, Hôpital d'Enfants de Nancy, Vandoeuvre-Nancy-cedex, France
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Of 450 children examined for front chest wall malformations, 210 underwent a corrective operation:190 funnel chests and 20 pigeon chests.

A classification of the anatomic forms is presented which contains 6 groups: vertical cup-shaped (the most common), horizontal cup-shaped, vallecular, mixed, complex with sternal torsion or polymalformations.

The operation has been programmed in 64 % of the cases between 10 and 18 years, but 36 % were operated under 6 years because of a severe functional disturbance.

On the technical side, Ravitch's procedure is still used on young infants; for the other cases sternochondro-plasty is to be preferred.

The fixation of the chest wall is realized with an original, light, solid elastic material taking little space, and easy to remove. This material is presented.

The immediate results: 62 % very good, 35 % good and 3 % mediocre, sometimes do present a pejorative evolution, so that after two years of follow-up we notice: 55 % remained perfect
35 % very good
10 % moderate of which
4 % to be reoperated.

This deterioration touches more particularly the older children operated between 16 and 18 years. Among the children between 3 and 6 years the results are usually very good and remain stable with growth.

Zusammenfassung

Bei 210 von insgesamt 450 Kindern, die wegen Thoraxdeformitäten untersucht wurden, wurde eine Korrekturoperation durchgeführt. 190mal wegen Trichterbrust und 20mal wegen Hühnerbrust.

Eine in 6 Gruppen unterteilte Klassifikation wird von den Autoren vorgestellt: längskonkav (die häufigste Form) und querkonkav, gemischt, gewellt und komplex mit Torsion des Sternums oder im Rahmen eines Syndroms. Die Operation wurde in 64 % der Fälle zwischen dem 10. und 18. Lebensjahr durchgeführt, bei 36 % hingegen wurde wegen schwerer funktioneller Störungen bereits vor dem 6. Lebensjahr operiert.

Bei kleinen Kindern wurde die Technik nach Ravitch angewandt; bei älteren die sterno-chondrale Plastik bevorzugt.

Die Stabilisation der Thoraxwand wurde mittels speziell entwickeltem, leichtem, stabilem und wenig Platz benötigendem Material durchgeführt, welches auch einfach zu entfernen ist. Dieses Material wird vorgestellt.

Die Resultate in der Frühphase waren in 62 % der Fälle sehr gut, 35 % gut und bei 3 % mäßig.

Bei einigen Patienten wurde später eine unbefriedigende Entwicklung beobachtet, so daß die Resultate 2 Jahre postoperativ nach unten korrigiert werden mußten: 55 % blieben ausgezeichnet, 35 % sehr gut, 10 % mäßig, von denen 4 % reoperiert wurden. Die schlechten Verläufe wurden hauptsächlich bei Jugendlichen zwischen dem 16. und 18. Lebensjahr gesehen. Bei den Kindern zwischen 3 und 6 Jahren sind die Resultate üblicherweise sehr gut und bleiben es auch.

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