Eur J Pediatr Surg 1994; 4(3): 145-150
DOI: 10.1055/s-2008-1066089
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ectopic Anus in Childhood

A.  Ottolenghi , M.  Sulpasso , S.  Bianchi , G.  Bettili , A.  Salloum , H.  Liber
  • Department of Surgery, Pediatric Surgery Unit, Verona University, Italy
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The treatment of ten cases of ectopic anus is presented in this paper.

The association of constipation with perineal anus due to alignment disturbance of the external sphincter triple loop system during evacuation has been described by Hendren (1978), Leape and Ramenofsky (1978), Upadhyaya (1984) et al. Hendren, Leape and Ramenofsky described two valid surgical techniques for this association. In this paper we describe the effect of non-invasive treatment in patients affected by symptomatic "primary" perineal anus.

We also describe the effect of posterior anal transplant via the perineum in six infants and children with vulvar anus. This approach gave good results within three months without having to perform more complex operative techniques (Peña for example). Posterior anal transplant leads not only to an esthetic improvement but also to an improvement in fecal continence, which is sometimes deficient due to reduced anorectal angulation. It appears to us that an adequate perineal spur plays an important complementary role in the complex mechanism which controls fecal continence.

Zusammenfassung

In dieser Arbeit wird die Behandlung von zehn Patienten mit ektopem Anus beschrieben. Die Assoziation zwischen Obstipation und perineal gelegenem Anus mit fehlgebildetem Drei-Schlingen-System des Sphincter ani externus und konsekutiven Defäkationsstörungen wurde von Hendren (1978), Leape und Ramenofsky (1978), Upadhyaya (1984) u. a. beschrieben. Hendren, Leape und Ramenofsky haben zwei gültige, chirurgische Techniken zur Korrektur dieser Fehlbildungen angegeben.

In dieser Arbeit beschreiben wir die Wirkung einer nichtinvasiven konservativen, diätetischen Behandlung bei Patienten mit primärem Perinealanus.

Darüber hinaus beschreiben wir die Wirkung einer operativen posterioren Verlagerung des Anus bei sechs Kindern mit vulvärem Anus.

Die Ergebnisse waren nach drei Monaten gut, ohne daß eine komplizierte, operative Technik (z. B. Peña) notwendig gewesen wäre.

Die posteriore Verlagerung des Anus führte nicht zu einer ästhetischen Verbesserung, sondern auch zu einer besseren Kontinenz, die sonst wegen der geringen anorektalen Winkelbildung ungenügend wäre.

Es scheint, daß ein optimaler, geformter Damm eine wichtige Rolle im Kontinenzmechanismus spielt.

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