Eur J Pediatr Surg 1994; 4(3): 161-164
DOI: 10.1055/s-2008-1066092
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Benefits and Adverse Effects of Prenatal Diagnosis in Non-Urological Surgical Disorders*

K. A. R. Hutton1 , R. D. Spicer2
  • 1Department of Clinical Medicine, School of Medicine, The University of Leeds, Leeds, UK
  • 2Department of Paediatric Surgery, Bristol Royal Hospital for Sick Children, Bristol, UK
* Work attributable to the Department of Paediatric Surgery, The General Infirmary and St. Jame’s University Hospital, Leeds, UK.
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The purpose of this study was to assess the accuracy of prenatal ultrasound in correctly diagnosing fetal structural abnormality requiring surgical intervention and to evaluate its effect on management and eventual outcome. Information was collected from existing departmental databases. From 1985 to 1991, 101 surgical disorders were suspected prenatally in the Yorkshire region; termination of pregnancy was requested in 6. Prenatal diagnoses were incorrect in 22/101, six being normal infants. In 28/101 cases the diagnosis was made after 30 weeks of gestation. Transfer to the tertiary referral centre was postnatal in 12/95 cases, although prenatal diagnosis should have allowed earlier referral. Mortality data for the 95 infants showed a survival of 73 % overall. Definite parental anxiety resulting from either an incorrect diagnosis, inappropriate counselling, or unnecessary investigations was identified in 16 cases. Although prenatal diagnosis is helpful in the majority of cases, these findings suggest the need for improvements in diagnostic accuracy, inter-departmental communications and patient care.

Zusammenfassung

Ziel dieser Studie war es, die Genauigkeit des pränatalen Ultraschalls in der Diagnose angeborener fetaler Fehlbildungen, die eine operative Therapie erfordern, zu prüfen und mit dem Ergebnis der postpartalen Behandlung zu korrelieren. Grundlage für die Studie war die Database des Departments. Von 1985 bis 1991 wurden in der Gegend von Yorkshire 101 chirurgisch zu behandelnde Fehlbildungen pränatal diagnostiziert. Bei 6 Feten wurden die Schwangerschaften beendet. Bei 22 von 101 war die Diagnose falsch. Sechs Kinder waren sogar normal. Bei 28 von 101 Patienten wurde die Diagnose nach der 30. Gestationswoche gestellt. Ein Transport in das tertiäre Referentszentrum erfolgte nur bei 12 von 95 Fällen, obwohl die pränatale Diagnose eine frühere Überweisung ermöglicht hätte. 73 % der 95 Patienten überlebten. Bei 16 Eltern führte eine unzutreffende Diagnose, unsachliche und inkorrekte Beratung sowie unnötige Untersuchungen zu einer Verunsicherung. Obwohl die pränatale Diagnose in der Mehrheit der Fälle hilfreich ist, zeigen diese Ergebnisse, daß Verbesserungen hinsichtlich ihrer diagnostischen Genauigkeit, der interdisziplinären Zusammenarbeit in Beratung der Eltern sowie in der Behandlung des Patienten notwendig sind.

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