Eur J Pediatr Surg 1995; 5(3): 180-183
DOI: 10.1055/s-2008-1066200
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Childhood Actinomycosis: Report of Two Cases

S.  Benammar1 , P. G. Hélardot1 , E.  Sapin1 , C.  Adamsbaum1 , J.  Raymond3
  • 1Service de Chirurgie, Hôpital Saint-Vincent-de-Paul, Paris, France
  • 2Service de Radiologie, Hôpital Saint-Vincent-de-Paul, Paris, France
  • 3Service de Bactériologie, Hôpital Saint-Vincent-de-Paul, Paris, France
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

The authors report two cases of actinomycosis in children: one thoracic and the other retroperitoneal. They emphasize the difficulties of diagnosis before the stage of parietal extension with cutaneous fistula and characteristic yellow granular discharge. These difficulties are due to:
- The rarity of visceral actinomycosis, particularly in children.
- The lesion has a similar appearance to that of a tumor: an extensive pre-operative work-up is mandatory (ultrasound, computed tomogram scan, repeated ultrasound-guided needle biopsy), although this work-up may not necessarily lead to the correct diagnosis. A surgical biopsy will often confirm the diagnosis, provided the diagnosis has been previously considered.
- The necessity of using very specific tests for correct identification of the organism.

Therefore, in a case of pseudo-inflammatory pseudotumor, visceral actinomycosis must be considered in order to guide microbiological and pathological studies, although this diagnosis is rare. Once the diagnosis has been made, prolonged treatment with penicillin is effective and complete recovery is generally obtained.

Zusammenfassung

Es werden 2 Fälle einer thorakalen und retroperitonealen Aktinomykose im Kindesalter vorgestellt. Auf die Schwierigkeit einer Diagnose vor dem Stadium einer peritonealen Ausbreitung mit kutanen Fisteln und den charakteristischen granulomatösen Veränderungen wird hingewiesen.

Die Gründe dafür liegen in der Seltenheit viszeraler Aktinomykosen besonders im Kindesalter, dem tumorähnlichen Erscheinungsbild, das auch bei Einsatz von Ultraschall, CT, Nadelbiopsie- Entnahme von Tumorgewebe nicht immer zur richtigen Diagnose führt, insbesondere wenn nicht an das Erscheinungsbild einer Aktinomykose gedacht wird. Deshalb sind spezifische Tests für eine genaue Diagnose erforderlich. Man soIlte jedoch in jedem Fall eines entzündlichen Pseudotumors an eine viszerale Aktinomykose denken und mikrobiologische und pathologische Untersuchungen veranlassen. Die beste Therapie ist eine Langzeitbehandlung mit Penicillin.

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