Eur J Pediatr Surg 1995; 5(5): 299-302
DOI: 10.1055/s-2008-1066231
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Treatment of Esophageal Varices by Endoscopic Ligation in Children

I.  Cano , P.  Urruzuno , E.  Medina , A.  Vilariño , M. I. Benavent , J.  Manzanares , F. J. Berchi
  • Servicio de Cirugía Pediátrica y Sección de Gastroenterología Pediátrica Departamento de Pediatría, Hospital 12 de Octubre, Madrid, Spain
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Endoscopic variceal ligation (EVL) is an alternative technique to endoscopic variceal sclerotherapy (EVS) to treat esophageal varices. This method consists of mechanical ligature and thrombosis of varices using elastic rubber rings.

During an 11-month period, nine pediatric patients with esophageal varices secondary to portal hypertension were treated by EVL. Extrahepatic portal vein obstruction was the cause of portal hypertension in 5 patients and in 4 cases the cause was intrahepatic disease. The average age of the patients was 8 years (range: 2-15). Five patients had bled from esophageal varices previously. Two were actively bleeding at the time of the procedure. Endoligature was performed prophylactically in four patients.

Fifty varix ligations were performed in 26 separate sessions. In children older than ten years, EVL was performed under intravenous sedation. Two mild rebleeds have occurred in this group and responded to repeated ligature. Varices were reduced in grade in all patients. Six patients achieved variceal eradication. Recurrence of varices was not encountered. No major complications occurred and there were no treatment failures.

These early results suggest that endoscopic ligation is a safe and effective method for the control of esophageal varices in children.

Zusammenfassung

Die endoskopische Varizenligatur ist eine alternative Methode zur sonst üblichen Sklerotherapie in der Behandlung von Ösophagusvarizen. Die Methode besteht in einer mechanischen Ligatur und Thrombosierung der Varizen, wobei elastische Gummiringe verwendet werden. In einem Zeitraum von 11 Monaten wurde bei 9 Patienten mit Ösophagusvarizen infolge von portaler Hypertension die endoskopische Varizenligatur durchgeführt. Die Ursache der portalen Hypertension bestand in einer präportalen Obstruktion der Vena portae bei 5 und einer intrahepatischen Obstruktion durch Lebererkrankungen bei 4 Kindern. Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 8 Jahre (2-15 Jahre). 5 Kinder hatten bereits unter Ösophagusvarizenblutungen gelitten, bevor sie zur Behandlung kamen. 2 bluteten akut während der Behandlung. Eine prophylaktische Endoligatur wurde bei 4 Patienten durchgeführt.

Insgesamt wurden 50 Varizenknoten in 26 operativ-endoskopischen Sitzungen ligiert. Bei Kindern, die älter als 10 Jahre alt waren, wurde die endoskopische Varizenligatur unter intravenöser Sedierung durchgeführt. Postoperativ kam es zu 2 leichten Nachblutungen, die jedoch durch erneute Ligatur gut gestillt werden konnten. Bei allen Patienten konnte das Ausmaß der Varizenbildung verringert werden. Bei 6 Patienten verschwanden die Varizen, weitere Rezidive konnten nicht beobachtet werden. Ebenso kam es zu keinerlei Komplikationen.

Aufgrund unserer Erfahrungen können wir die endoskopische Varizenknotenligatur als sichere und effektive Methode zur Behandlung von Ösophagusvarizen empfehlen.

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