Eur J Pediatr Surg 1996; 6(1): 32-34
DOI: 10.1055/s-2008-1066464
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Axillary Involvement in Pediatric Kikuchi's Disease

D.  Heldenberg , M.  Amar , Y.  Ben-Arie , M.  luchtman
  • Departments of Pediatrics, Pathology and Pediatric Surgery, Hillel Yaffe Medical Center, Hadera, and Rappaport Medical School, Haifa, Israel
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We report the first Israeli pediatric case of Kikuchi's disease in a 10-year-old male. He was hospitalized for evaluation of migrating arthralgia and fever. Axillary adenopathy was the main physical finding. A biopsy showed a histiocytic necrotizing lymphadenitis. Diagnosis, therapeutic options and the clinical significance of Kikuchi's disease are discussed. Kikuchi's disease should be considered in the differential diagnosis of fever of unknown origin in children, even in the absence of cervical adenopathy. A long follow-up is advised because of possible links with systemic lupus erythematosus and to detect eventual late recurrences.

Zusammenfassung

Es wird der erste israelische Fall einer Kikuchi-Erkrankung bei einem 10 Jahre alten Knaben vorgestellt.

Der Junge wurde wegen einer wandernden Arthralgie und unklarem Fieber stationär behandelt. Bei der Aufnahmeuntersuchung fand sich eine axilläre Lymphknotenschwellung als Hauptbefund. Die Biopsie ergab eine nekrotisierende Lymphadenitis. Die Diagnose, Therapie und klinischen Erscheinungen der Kikuchi-Erkrankung werden vorgestellt. Sie ist eine im Kindesalter selten vorkommende Erkrankung, die bei unklarem Fieber und unklarer Lymphknotenschwellung auch bei Abwesenheit von vergrößerten zervikalen Lymphknoten in Betracht gezogen werden sollte. Da die Erkrankung in einen systemischen Lupus erythematosus übergehen kann, ist eine Langzeitkontrolle postoperativ erforderlich, um Spätrezidive zu erfassen.

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