Eur J Pediatr Surg 1999; 9(1): 8-12
DOI: 10.1055/s-2008-1072204
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Cost Analysis of Laparoscopic Cholecystectomy in Children

B. M. Ure1 , R.  Lefering2 , A. M. Holschneider1
  • 1Department of Pediatric Surgery, The Children's Hospital of Cologne, Germany
  • 2Biochemical and Experimental Division, II. Department of Surgery of the University of Cologne, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A detailed analysis of the hospital-related costs of laparoscopic cholecystectomy in children was performed. Data on 10 laparoscopic cholecystectomies were collected prospectively. Pre-, intra- and postoperative variables were assessed by standardized questionnaires. The hotel costs and costs for nursing, physicians, medicaments and equipment were calculated in detail. Reusable instruments were assumed to be used for 50 operations per year over 5 years and the costs for disposable instruments were calculated for comparison. In addition, the data of 10 children who underwent open cholecystectomy were analyzed retrospectively. The mean hospital costs for one laparoscopic cholecystectomy was 3685 DM. The costs for the operation itself represented 36.5 % of the hospital costs and were mainly due to expenses for surgeons and nurses. The costs for laparoscopic equipment and instruments represented only 8.5 % of the total costs. If an open procedure instead of a laparoscopic operation had been performed with a similar duration of hospital stay, the hospital costs would have been reduced by 425 DM (11.5 %). In laparoscopic cholecystectomy the costs for medical treatment in addition to the operation were 32.8 % of the total costs and were mainly due to expenses for nursing and physicians, which added up to 165 DM per day. The hotel costs represented 30.7 % of the total costs and added another 189 DM per day. Therefore, potential savings in the operation theatre are limited and most effective savings may be achieved by shortening the hospital stay. The use of disposable instruments would have increased the costs by 844 DM and already 20 operations per year would have been cheaper performed with reusable compared to disposable instruments. Reusable instruments are recommended. Additional 60 minutes operating time cost 312 DM (5.20 DM/minute) and therefore, laparoscopic training courses for surgeons may be cost-effective in order to reduce the costs for training in the operation theatre.

Zusammenfassung

Eine detaillierte Analyse der im Krankenhaus anfallenden Kosten der laparoskopischen Cholezystektomie im Kindesalter wird vorgestellt. Zehn laparoskopische Cholezystektomien wurden untersucht und prä-, intra- und postoperative Daten prospektiv anhand von Erhebungsbögen erfaßt. Die Hotelkosten sowie die Kosten für die Pflege, ärztliche Leistungen, Medikamente und Ausrüstung wurden detailliert berechnet. Die Analyse wurde für wiederverwendbare Instrumente vorgenommen, 50 Operationen pro Jahr über 5 Jahre wurden kalkuliert. Zudem erfolgte eine Berechnung der Kosten für Einweginstrumente. Retrospektiv erfaßte Daten von 10 konventionell cholezystektomierten Kindern wurden zum Vergleich herangezogen. Die mittleren Krankenhauskosten für eine laparoskopische Cholezystektomie betrugen 3685 DM. Die alleinigen Kosten für die Operation machten 36,5 % der Gesamtkosten aus und waren hauptsächlich auf Ausgaben für Chirurgen und Operationsschwestern zurückzuführen. Die Kosten für die laparoskopische Ausrüstung und Instrumente betrugen lediglich 8,5% der Gesamtkosten. Im Falle der Ausführung einer konventionellen anstatt laparoskopischen Operation hätten bei gleicher stationärer Verweildauer die Kosten um 425 DM (11,5%) niedriger gelegen. Bei der laparoskopischen Cholezystektomie betrugen die Kosten der medizinischen Behandlung ohne die Operationskosten 32,8% der Gesamtkosten und bestanden hauptsächlich aus Kosten für Ärzte und Krankenschwestern, die 156 DM pro Tag ausmachten. Die Hotelkosten betrugen 30,7% der Gesamtkosten, 189 DM pro Tag. Deshalb bestehen im Operationsbereich deutlich geringere Möglichkeiten zur Kosteneinsparung im Vergleich zur Verkürzung der stationären Verweildauer. Der Gebrauch von Einweginstrumenten hätte eine Kostenzunahme um 844 DM nach sich gezogen. Bereits 20 Operationen pro Jahr wären kostengünstiger mit wiederverwendbaren Instrumenten durchgeführt worden. Deshalb empfehlen wir den Einsatz wiederverwendbarer Instrumente. Eine Zunahme der Operationszeit um 60 Minuten kostete 312 DM (5,20 DM/Minute), weshalb laparoskopische Trainingskurse zur Einsparung von Trainingskosteri im Operationssaal sinnvoll sind.

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