Eur J Pediatr Surg 1999; 9(3): 177-181
DOI: 10.1055/s-2008-1072237
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Congenital Esophageal Stenosis

N.  Diab , P.  Daher , Z.  Ghorayeb , G.  Korkmaz
  • Hotel Dieu de France, Department of Pediatric Surgery, Beirut, Lebanon
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We report 6 new cases of congenital esophageal stenosis (CES) that presented to us with special diagnostic and management problems and review the literature on this subject.

Gastroesophageal reflux and achalasia are important differential diagnoses of esophageal stenosis, they may be associated with CES making appropriate management even more difficult. Treatment is also controversial, ranging from simple dilatation to segmental resection. CES should be present in every pediatric surgeon's mind should dysphagia occur on the introduction of semisolid food or esophageal food impaction, with a segmental stenosis demonstrated at esophagogram even when more obvious diagnoses are evoked.

Zusammenfassung

Es werden 6 Fälle einer angeborenen Ösophagusstenose vorgestellt und auf die spezielle Diagnose und Behandlung eingegangen. Ein Literaturüberblick ergänzt die Darstellung. Die wichtigen Differentialdiagnosen der angeborenen Ösophagusstenosen stellen die Ösophagusachalasie und der gastro-ösophageale Reflux mit peptischer Stenose dar. Gelegentlich sind beide mit einer zusätzlichen angeborenen Ösophagusstenose kombiniert, was die Behandlung erschwert. Letztere wird in der Literatur kontrovers diskutiert und besteht entweder in einer einfachen Ösophagusbougierung oder einer segmentalen Resektion.

Ein Kinderchirurg sollte jedoch immer bei einer persistierenden Dysphagie, beim Steckenbleiben von festerer Nahrung, an eine kongenitale Ösophagusstenose denken. Dies gilt insbesondere dann, wenn bei der Röntgenkontrastdarstellung eine segmentale Stenose zur Darstellung kommt.

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