Eur J Pediatr Surg 2000; 10(4): 219-223
DOI: 10.1055/s-2008-1072362
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effects of Caudal Block on Cortisol and Prolactin Responses to Postoperative Pain in Children

M.  Solak1 , H.  Ulusoy1 , H.  Sarihan2
  • 1Department of Anaesthesiology, Karadeniz Technical University School of Medicine, Trabzon, Turkey
  • 2Department of Pediatric Surgery, Karadeniz Technical University School of Medicine, Trabzon, Turkey
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We have performed a randomized controlled study in 60 children (ASA 1.8 month to 10 yrs) undergoing lower abdominal and genitourinary surgery, to assess the effects of caudal anaesthesia on plasma Cortisol and prolactin concentrations during early postoperative period. After induction of anaesthesia by inhalation or intravenously, thirty children received a standardized general anaesthetic (control group) while the remaining children received caudal anaesthetics with 0.25% bupivacaine in addition to a similar general anaesthetic (caudal group). Blood samples for cortisol and prolactin were taken after induction and 1 hour after surgery. Postoperative analgesia was assessed by modified pain objective scale and side effects were noted. Children in the caudal group had significantly smaller plasma cortisol and prolactin concentrations at 1 hr postoperatively, compared with those in the control group. Plasma cortisol concentration after induction was higher than after one hour of surgery in the caudal group. These results were correlated with pain scores. No serious side effects were recorded. In conclusion, caudal anaesthesia attenuated the postoperative Cortisol and prolactin responses to surgery and pain in children.

Zusammenfassung

Es wurde eine randomisierte, kontrollierte Studie von 60 Kindern (Alter: 1,8 Monate bis 10 Jahre) durchgeführt, bei denen im Rahmen chirurgischer Eingriffe im Unterbauch oder Urogenitaltrakt eine Kaudalanästhesie vorgenommen wurde. Dabei wurden die Plasma-, Cortisol- und Prolactinspiegel in der frühen postoperativen Periode untersucht. Nachdem die Narkose per inhalationem oder intravenös eingeleitet wurde, erhielten 30 Kinder eine standardisierte allgemeine Anästhesie (Kontrollgruppe), während die restlichen 30 Patienten eine Kaudalanästhesie mit 0,25-prozentigem Bupivacain zusätzlich zur Allgemeinanästhesie erhielten. Blutproben wurden nach Einleitung der Anästhesie sowie 1 Stunde nach der Operation entnommen. Die postoperative Schmerzfreiheit wurde durch eine Schmerzskala überprüft und etwaige Nebenwirkungen protokolliert. Ergebnisse: Die Patienten mit Kaudalanästhesie zeigten signifikant geringere Plasma-, Cortisol- und Prolactinspiegel 1 Stunde postoperativ im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Cortisolspiegel lagen zudem in der Kaudalanästhesiegruppe nach Narkoseeinleitung höher als in der Kontrollgruppe. Diese Ergebnisse konnten mit den postoperativ beobachteten Schmerzen entsprechend der ausgewerteten Schmerzskalen korreliert werden. Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet. Schlussfoigerung: Die Kaudalanästhesie vermindert die postoperative Cortisol- und Prolactinantwort und damit die Schmerzen nach Abdominal- und Urogenitalchirurgie im Kindesalter.

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