Eur J Pediatr Surg 2000; 10(4): 235-241
DOI: 10.1055/s-2008-1072366
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Color Doppler Sonography in the Diagnosis of Acute Scrotum in Boys

D. M. Weber1 , R.  Rösslein1 , C.  Fliegel2
  • 1Department of Pediatric Surgery, Children's University Hospital, Basel, Switzerland
  • 2Department of Radiology, Children's University Hospital, Basel, Switzerland
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Evaluation of acute painful scrotum is difficult and imaging studies have been reported to be unreliable in detecting testicular torsion. In order to assess the value of color Doppler sonography in acute scrotal disease, the authors reviewed 65 consecutive boys, ranging in age from 1 to 16 years. The study demonstrated absent or diminished flow signals in 11 patients. All of them had a surgical intervention, and in 8 of them, a testicular torsion was confirmed. 54 boys had a symmetrical or increased flow signal on the affected side. Just 5 boys among this group underwent surgical exploration. On follow up, none of the 54 patients with good flow signals proved to have a testicular torsion.
Sonography and color Doppler sonography helped to differentiate epididymitis and torsion of a testicular appendage as a basis for further investigations and correct conservative therapy. In detecting a testicular torsion, color Doppler sonography yielded a positive predictive value of 73%, a sensitivity of 100% and a negative predictive value of 100%. We therefore conclude, that Doppler sonography can reliably rule out testicular torsion so that routine scrotal exploration in cases of acute scrotum is no longer necessary. By reducing the number of emergency operations and hospitalization days, color Doppler sonography can cut down the total cost of managing acute painful scrotum in boys.

Zusammenfassung

Die klinische Beurteilung des akuten Skrotums ist schwierig, und bildgebende Verfahren erwiesen sich in früheren Studien als oft unzuverlässig. Die Autoren untersuchten 65 konsekutive Patienten im Alter von 1 bis 16 Jahren, um den Stellenwert der Farbdoppler-Sonographie zu überprüfen. Elf Knaben zeigten dopplersonographisch ein vermindertes oder fehlendes Flusssignal. Alle wurden notfallmäßig operiert, und die Diagnose der Hodentorsion wurde bei 8 Patienten bestätigt. 54-mal fand sich auf der betroffenen Seite ein symmetrisches oder vermehrtes Flusssignal. Nur 5 dieser Patienten hatten eine chirurgische Exploration. Der Verlauf zeigte, dass keiner der 54 Knaben mit gutem Flusssignal eine Hodentorsion hatte.
Die Sonographie und die Farbdopplersonographie bildeten die Basis zur Unterscheidung von Hodentorsionen und anderen Schmerzzuständen, so dass, unter Zuhilfenahme von weiteren Untersuchungen, die korrekte konservative Therapie eingeleitet werden konnte. Bei der Diagnose einer Hodentorsion ergab sich mit der Farbdopplersonographie ein positiv prädiktiver Wert von 73%, eine Sensitivität von 100% und ein negativ prädiktiver Wert von 100%. Wir schließen daraus, dass die Farbdopplersonographie eine Hodentorsion zuverlässig ausschließen kann, und dass eine routinemäßige chirurgische Exploration des akuten Skrotums nicht notwendig ist. Durch die Reduktion der Zahl der Operationen und der dadurch verursachten postoperativen Hospitalisation erweist sich die Dopplersonographie beim Management des akuten Skrotums als kosteneffizient.

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