Eur J Pediatr Surg 2000; 10(4): 242-247
DOI: 10.1055/s-2008-1072367
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Characteristics of Penetrating Abdominal Firearm Injuries in Children

A. I. Dokucu1 , S.  Otçu1 , H.  Öztürk1 , A.  Önen1 , M.  Özer1 , Y.  Bükte2 , M.  Özates2 , M. A. Özyilmaz3 , S.  Turhanoğlu3 , G.  Aydin1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Dicle University Hospital, School of Medicine, Diyarbakir, Turkey
  • 2Department of Radiology, Dicle University Hospital, School of Medicine, Diyarbakir, Turkey
  • 3Department of Anesthesiology, Dicle University Hospital, School of Medicine, Diyarbakir, Turkey
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Penetrating injuries of the abdomen which occur primarily from gunshots and stabbing become increasingly prevalent in children. Our purpose is to assess the presentation, management and outcome of children with penetrating abdominal firearm injuries (PAFI) and to evaluate the value of Injury Severity Score (ISS) for predicting injury severity and eventual morbidity and mortality in children with PAFI. Between 1985 and 1997, 69 children ≤15 years of age with PAFI were hospitalized at our institution. Their hospital records were reviewed retrospectively. Of the 69 children with PAFI, 53 were boys and 16 were girls. The mean age was 9.6. The causes of PAFI were explosives (44%), gunshot (39%) and shotgun injuries (17%). The most common organ injured was the small bowel followed by colon and liver respectively. Postoperative complications were seen in 12 children. The mean value of ISS was 16.8; 41 children had an ISS value of≥16. The value of ISS was significantly higher in children with complication than in those without complication. The children with ISS value ≥ 16 were hospitalized significantly longer than those with ≤15 of ISS. Particularly shotgun injuries were commonly associated with severe morbidity. ISS can be useful for predicting the severity of injury and the occurrence of morbidity.

Zusammenfassung

Die Zahl der Kinder, die durch Schuss- und Stichwaffen verletzt wurden, hat sich in letzter Zeit erhöht. Es war das Ziel der vorliegenden Arbeit, den Schweregrad (VSE) solcher Verletzungen sowie deren Morbidität und Mortalität zu untersuchen. Wir haben die Krankenhausunterlagen von 69 Kindern mit abdominellen Schusswaffenverletzungen, welche in dem Zeitraum von 1985 bis 1997 eingeliefert wurden, retrospektiv ausgewertet. 53 der Kinder waren männlich und 16 weiblich. Das durchschnittliche Alter der Patienten betrug 9,6 Jahre. Ursachen der Verletzungen waren Sprengstoffe (44%), Gewehrkugeln (39%) und Schrotflinten (17%). Die häufigste organische Verletzung betraf den Dünndarm, gefolgt von Dickdarm und Leber. Postoperative Komplikationen wurden bei 12 Kindern beobachtet. Der durchschnittliche Schweregrad VSE betrug 16,8; bei 41 Kindern wurde ein Schweregrad von ≥16 festgestellt. Letztere mußten signifikant länger im Krankenhaus bleiben als Kinder mit einem Schweregrad von ≤15. Patienten mit Komplikationen wiesen einen höheren Schweregrad auf als solche ohne Komplikationen. Insbesondere sind Schrotflintenverletzungen häufig mit höherer Morbidität verbunden. Die Bestimmung des Schweregrads abdominaler Verletzungen (VSE) ist eine nützliche Maßnahme, die es erlaubt, den zu erwartenden Verlauf penetrierender Verletzungen vorauszusagen.

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