Eur J Pediatr Surg 2000; 10(6): 395-397
DOI: 10.1055/s-2008-1072399
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effective Percutaneous Transhepatic Biliary Drainage for Cystic Dilatation of the Intrahepatic Biliary System in Biliary Atresia: A Case Report

M.  Inoue , T.  Hasegawa , T.  Kusafuka , T.  Sasaki , Y.  Fukui , A.  Okada
  • Department of Pediatric Surgery, Osaka University Medical School, Osaka, Japan
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We report on a 16-year old girl with postoperative biliary atresia developing cystic dilatation of the intrahepatic biliary system (CDIB) with abdominal pain, which was relieved after percutaneous transhepatic biliary drainage (PTBD). A cyst was detected in segment 4 of the liver at the age of 14 years. She developed severe right hypochondralgia, subfever and liver dysfunction. Percutaneous cholangiogram showed a solitary cyst without communication and a PTBD tube was placed within the cyst. After lavage of the cyst through PTBD, CDIB was re-communicated with the intestine and the pain was relieved with reduction of the cyst size. From this experience, PTBD may be a less invasive treatment as the first choice for non-communicating CDIB and may alleviate the symptoms when recommunication with the intestine is obtained.

Zusammenfassung

Es wird über ein 16 Jahre altes Mädchen berichtet, das postoperativ nach einer Gallengangsatresie eine zystische Dilatation der intrahepatischen Gallenwege entwickelte. Die bestehenden Bauchschmerzen konnten durch eine perkutane transhepatische Gallenwegsdrainage beseitigt werden. Die Zyste entwickelte sich im Lebersegment 4 im Alter von 14 Jahren. Als Folge bekam das Mädchen starke Schmerzen im rechtsseitigen Hypochondrion, subfebrile Temperaturen und Leberfunktionsstörungen. Die perkutane Cholangiographie zeigte eine solitäre Zyste ohne Kommunikation mit den ableitenden Gallenwegen. Eine perkutane transhepatische Gallenwegsdrainage wurde durchgeführt und die Zyste drainiert. Das intrahepatische Gallenwegssystem wurde mit dem Dünndarm reanastomosiert, was zu einem Verschwinden der Schmerzen und einer Abnahme der Zystengröße führte. Schlussfolgerung: Die perkutane transhepatische Gallenwegsdrainage kann deshalb als primäre, effektive Behandlungsmethode für nicht kommunizierende intrahepatische Gallenwegserweiterungen angesehen werden. Es kommt zu einer schnellen Befreiung von allen Symptomen, wenn eine erneute Verbindung mit dem Dünndarm hergestellt wird.

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