Klin Monbl Augenheilkd 2020; 237(04): 534-536
DOI: 10.1055/a-1101-9257
Kasuistik
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Schmerzhafte Bulbusluxation

Painful Globe Luxation
Anastasia Verena Binder
Augenklinik, UniversitätsSpital Zürich, Schweiz
,
Karla Chaloupka
Augenklinik, UniversitätsSpital Zürich, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 26 September 2019

akzeptiert 07 December 2019

Publication Date:
24 April 2020 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Schmerzhafte Bulbusluxationen mit Inkarzerationen der Augenlider hinter dem Bulbus können spontan auftreten. Es ist wichtig, diesen raren und in der Literatur selten beschriebenen Prozess zu erkennen und die dazu führende Ätiologie zu diagnostizieren, um wiederholte Episoden mit möglichen schwerwiegenden Komplikationen wie Optikusneuropathien zu verhindern.

Anamnese und Symptome Wir stellen 2 Patienten vor (54- und 83-jährig, beide männlich) mit rezidivierender schmerzhafter Lidinkarzeration. Beim 54-jährigen Patienten ist diese im Rahmen eines bekannten Exophthalmus bei langjähriger endokriner Orbitopathie aufgetreten. Beim 83-jährigen Patienten lag ursächlich ein Floppy-Eyelid-Syndrom zugrunde.

Therapie und Ergebnisse In beiden Fällen erfolgte eine laterale Tarsorrhaphie, wodurch weitere Bulbusluxationen mit Inkarzeration der Lider und deren Folgen verhindert werden konnten.

Schlussfolgerung Bulbusluxationen durch passagere Inkarzeration der Augenlider treten selten auf und werden oft erst spät diagnostiziert, können jedoch mit schwerwiegenden Folgen einhergehen und müssen daher zeitnah erkannt und behandelt werden.

Abstract

Background Globe luxation due to incarceration of the eyelids behind the globe can occur in patients with proptosis and lax eyelids. It is important to identify this rare event to prevent recurrent episodes with possible serious complications, such as optic neuropathy.

History and Signs We present two patients (aged 54 and 83, both male) with recurrent painful globe luxation due to lid incarceration. In the 54-year-old patient, the symptoms occurred in association with exophthalmos in longstanding Gravesʼ disease. The 83-year-old patient presented with physiological protrusion due to adipositas and floppy eyelid syndrome as underlying cause.

Therapy and Outcome In both cases, a lateral tarsorrhaphy was performed and further globe luxations with incarcerations of the eyelids and its sequels could be prevented.

Conclusion Globe luxations due to intermittent incarcerations of the eyelids are rare and diagnosis is often missed. It can also be associated with serious sequels and must be recognized and treated early.

 
  • Literatur

  • 1 Rubin PA, Watkins LM, Rumelt S. et al. Orbital computed tomographic characteristics of globe subluxation in thyroid orbitopathy. Ophthalmology 1998; 105: 2061-2064
  • 2 Alexandrakis G, Tse DT, Chang WJ. Spontaneous globe luxation associated with floppy eyelid syndrome and shallow orbits. Arch Ophthalmol 1999; 117: 138-139
  • 3 Kumar MA, Srikanth K, Pandurangan R. Spontaneous globe luxation associated with chronic obstructive pulmonary disease. Indian J Ophthalmol 2012; 60: 324-325
  • 4 Gross FJ, DiSandro G. Bleb incarceration following Ahmed valve surgery. Int Med Case Rep J 2016; 9: 329-331
  • 5 Apostolopoulos M, Papaspirou A, Damanakis A. et al. Bilateral optic neuropathy associated with voluntary globe luxation and floppy eyelid syndrome. Arch Ophthalmol 2004; 122: 1555-1556
  • 6 Kunesh JC, Katz SE. Spontaneous globe luxation associated with contact lens placement. CLAO J 2002; 28: 2-4
  • 7 Wood CM, Pearson AD, Craft AW. et al. Globe luxation in histiocytosis X. Br J Ophthalmol 1988; 72: 631-633
  • 8 Tse DT. A simple maneuver to reposit a subluxed globe. Arch Ophthalmol 2000; 118: 410-411