Abstract
Background and Purpose The etiology of keratoconus (KC) is probably multifactorial but remains essentially
unknown. Previous scientific observations have suggested that
hypothyroidism might play a role in the development and progression of KC. The purpose
of this study was to analyze the tomographic and biomechanical parameters in KC patients
with or
without hypothyroidism.
Methods Twenty-eight patients with KC and hypothyroidism (HT group) and fifty-six KC patients
without thyroid dysfunction (WHT group) with matching gender and age were analyzed.
Mean
age was 40.3 years (range 14 – 57) in the HT group and 40.3 years (range 14 – 57)
in the WHT group. Routine ophthalmic examinations consisted of corneal tomography
and biomechanical
parameters. We extracted the following KC parameters from the Pentacam (Pentacam HR,
Oculus, Wetzlar, Germany): Keratoconus Index (KI), maximum keratometry (Kmax ), astigmatism,
and thinnest pachymetry (TP). From the ocular response analyzer (ORA, Reichert Ophthalmic
Instruments, Depew, NY, USA), we extracted corneal hysteresis (CH), corneal resistance
factor (CRF),
and KC match index (KMI).
Results The comparison of the tomographic and biomechanical values from cross-sectional and
longitudinal analyses showed no significant differences between the HT and WHT groups.
Conclusion The severity of KC based on tomographical and biomechanical parameters does not seem
to depend on the presence of hypothyroidism.
Zusammenfassung
Hintergrund und Zweck Die Ätiologie des Keratokonus (KK) ist multifaktoriell, letztendlich aber bislang
unklar. Einige frühere klinische Beobachtungen legen nahe, dass die
Hypothyreose eine Rolle bei der Entstehung und Ausprägung des KK spielt. Das Ziel
unserer Studie war es, die tomografischen und biomechanischen Parameter zwischen KK-Patienten
mit und ohne
Hypothyreose zu vergleichen.
Methoden 28 Patienten mit KK und Hypothyreose (Gruppe HT) und 56 KK-Patienten ohne Schilddrüsenfunktionsstörung
(Gruppe WHT), die geschlechts- und altersmäßig übereinstimmten, wurden
analysiert. Das Durchschnittsalter betrug 40,3 Jahre (von 14 bis 57) in der Gruppe
HT und 40,3 Jahre (von 14 bis 57) in der Gruppe WHT. Die ophthalmologischen Routineuntersuchungen
bestanden
aus Hornhauttomografie und biomechanischen Parametern. Wir analysierten die folgenden
KK-Parameter aus der Pentacam (Pentacam HR, Oculus, Wetzlar, Deutschland): Keratokonusindex
(KI),
steilster Krümmungsradius (Kmax ), Astigmatismus und minimale Hornhautdicke sowie aus dem Ocular Response Analyzer
(ORA, Reichert Ophthalmic Instruments, Depew, NY, USA) die
korneale Hysterese (CH), den kornealen Resistance-Faktor (CRF) sowie den Keratokonus-Match-Index
(KMI).
Ergebnisse Die Ergebnisse der tomografischen und biomechanischen Werte zeigten sowohl in der
Querschnitts- als auch in der Längsschnittanalyse keine signifikanten Unterschiede
zwischen der HT- und WHT-Gruppe.
Schlussfolgerung Die Schwere des KK scheint, basierend auf biomechanischen und tomografischen Parametern,
nicht von der Hypothyreose beeinflusst zu sein.
Key words cornea - hypothyroidism - keratoconus - thyroid dysfunction - keratoconus severity
Schlüsselwörter Kornea - Keratokonus - Hypothyreose - Schilddrüsenunterfunktion - Schweregrad des
Keratokonus