Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0034-1382848
Zusammenhang zwischen der Temperatursteigerung bei der Phakoemulsifikation und den auftretenden Zellschäden am Hornhautendothel
The Relationship between the Temperature Increase Caused by Phacoemulsification and the Damage to the Corneal EndotheliumPublication History
eingereicht 06 May 2014
akzeptiert 02 June 2014
Publication Date:
18 August 2014 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Nach einer Phakoemulsifikation können Zellschädigungen am Hornhautendothel auftreten,
deren Ursache bislang unbekannt ist. Die Temperatursteigerung in der Vorderkammer
während der Linsenemulsifikation gilt als eine potenzielle Schädigungsursache. Ziel
dieser Studie war, den Zusammenhang zwischen der Temperatursteigerung und den Zellschäden
zu prüfen.
Material und Methoden: Die Studie wurde an 86 Schweineaugen durchgeführt, die in 6 Versuchsgruppen A–F aufgeteilt
wurden. Gruppe A diente als unbehandelte Kontrollgruppe. In den Gruppen B–E wurde
eine Phakoemulsifikation mit verschiedenen gebräuchlichen Geräteeinstellungen simuliert.
Gleichzeitig wurde die Temperatursteigerung in der Vorderkammer mit Sensoren gemessen.
In Gruppe F wurden lediglich die Instrumente positioniert und Irrigation und Aspiration
aktiviert. Bei allen 86 Hornhäuten wurde der Zellschaden am Endothel mittels Rasterelektronenmikroskopie
(REM) nach einem standardisierten Protokoll quantifiziert. Der Zellschaden wurde auf
eine Korrelation mit den zuvor gemessenen Temperatursteigerungen hin überprüft.
Ergebnisse: In Gruppe E mit einer
Leistungseinstellung von 50 % und blockierter Aspiration wurden Temperatursteigerungen
von bis zu 17,77 °C gemessen. Signifikant niedrigere Temperatursteigerungen wurden
in Gruppe D mit 100 % und unblockierter Aspiration gemessen (p = 0,006), hier betrug
die höchste Temperatursteigerung 8,89 °C. Dagegen wurde der Zustand der Zellen in
Gruppe D rasterelektronenmikroskopisch signifikant schlechter bewertet als in Gruppe
E (p < 0,001). Unter Berücksichtigung aller Messdaten konnte keine signifikante Korrelation
zwischen der Temperatursteigerung und der Zellschädigung
festgestellt werden. Mit der Steigerung der Leistungseinstellung nahm jedoch der Zellverlust
nicht linear zu.
Schlussfolgerung: Die Temperatursteigerung war in den Messungen nicht die entscheidende Schädigungsursache.
Es kann daher davon ausgegangen werden, dass die Temperatursteigerung in der Vorderkammer
bei einer unter Alltagsbedingungen durchgeführten Phakoemulsifikation keine ursächliche
Rolle für den Endothelschaden spielt. Aufgrund des starken Zusammenhangs zwischen
der Leistungseinstellung und den auftretenden Zellschäden sollte in der klinischen
Praxis
stets die geringstmögliche Leistungseinstellung verwendet werden, welche die Fragmentierung
der Linse ermöglicht.
Abstract
Purpose: Endothelial cell damage can be found after a phacoemulsification. The reason for
this cell damage is not yet known. The temperature rise inside the anterior chamber
during the emulsification of the lens is considered as a potential damage mechanism.
The aim of this study was to investigate the relationship between the temperature
increase and the cell damage.
Materials and Methods: This study was performed with 86 enucleated porcine eyes, which were divided into
six groups A–F. Group A served as control group. Phacoemulsification was simulated
in
the groups B–E with different surgically relevant system settings. The temperature
change was measured simultaneously with temperature sensors inside the anterior chamber.
Inside the eyes of group F, the instruments were positioned and irrigation and aspiration
were activated, but no ultrasound was applied. For all 86 corneas, the endothelial
cell damage was quantified with a standardised evaluation protocol using scanning
electron microscopy (SEM). A potential correlation was checked between the observed
cell damage and the measured temperature rise.
Results:
The highest temperature increase in group E with an obstructed aspiration line and
an output power setting of 50 % was 17.77 °C. The temperature increase in group D
with an output power setting of 100 % and unblocked fluid flow was significantly lower
(p = 0.006). The highest temperature increase in group D was 8.89 °C. In contrast,
the cells in group D were rated with a significantly lower score value than the cells
in group E (p < 0.001). No significant correlation between the temperature rise and
the cell damage could be obtained in due consideration of all
measured data. However, an increase of the output power setting was connected with
a non-linear increase of the cell loss.
Conclusion: The temperature rise was not the main reason for the endothelial cell damage in the
performed experiments. Therefore, there seems to be no causal relationship between
the temperature increase inside the anterior chamber during a common phacoemulsification
and the endothelial cell damage. Due to the strong dependence between the output power
setting and the cell damage, the lowest output power setting should be used during
surgery
which ensures the emulsification of the nucleus.
-
Literatur
- 1 Hansen TE. Current trends in cataract surgery in Denmark – 1997 survey. Acta Ophthalmol Scand 1998; 76: 707-710
- 2 Oshika T, Amano S, Araie M et al. Current trends in cataract and refractive surgery in Japan: 1999 survey. Jpn J Ophthalmol 2001; 45: 383-387
- 3 Kelman CD. Phaco-emulsification and aspiration: A new technique of cataract removal. Am J Ophthalmol 1967; 64: 23-35
- 4 Ventura A, Wälti R, Böhnke M. Corneal thickness and endothelial density before and after cataract surgery. Br J Ophthalmol 2001; 85: 18-20
- 5 Cheng H, Bates A, Wood L et al. Positive correlation of corneal thickness and endothelial cell loss: serial measurements after cataract surgery. Arch Ophthalmol 1988; 106: 920-922
- 6 Hayashi K, Hayashi H, Nakao F et al. Risk factors for corneal endothelial injury during pharmacoemulsification. J Cataract Refract Surg 1996; 22: 1079-1084
- 7 Beesley R, Olson R, Brady S. The effects of prolonged phacoemulsification time on the corneal endothelium. Ann Ophthalmol 1986; 18: 216-222
- 8 Glasser D, Katz H, Boyd J et al. Protective effects of viscous solutions in phacoemulsification and traumatic lens implantation. Arch Ophthalmol 1989; 107: 1047-1051
- 9 Shimmura S, Tsubota K, Oguchi Y et al. Oxiradical-dependent photoemission induced by a phacoemulsification probe. Invest Ophthalmol Vis Sci 1992; 33: 2904-2907
- 10 Augustin A, Dick H. Oxidative tissue damage after phacoemulsification: influence of ophthalmic viscosurgical devices. J Cataract Refract Surg 2004; 30: 424-427
- 11 Benolken R, Emery J, Landis D. Temperature profiles in the anterior chamber during phaco-emulsification. Invest Ophthalmol Vis Sci 1974; 13: 71-74
- 12 Polack F, Sugar A. The phacoemulsification procedure. II. Corneal endothelial changes. Invest Ophthalmol Vis Sci 1976; 15: 458-469
- 13 Schmutz J, Olson R. Thermal comparison of Infiniti OZil and Signature Ellips phacoemulsification systems. Am J Ophthalmol 2010; 149: 762-767
- 14 Heisler J, Schumacher S, Wirt H et al. In-vivo-Messung des Temperaturverlaufs während der Phakoemulsifikation. Ophthalmologe 2002; 99: 448-456
- 15 Buschschlüter S, von Eicken J, Koch C et al. Experimental and numerical determination of the local temperature distribution during phacoemulsification and comparison of different surgery situations within enucleated porcine eyes. J Cataract Refract Surg eingereicht
- 16 Mencucci R, Ambrosini S, Ponchietti C et al. Ultrasound thermal damage to rabbit corneas after simulated phacoemulsification. J Cataract Refract Surg 2005; 31: 2180-2186
- 17 Ernest P, Rhem M, McDermott M et al. Phacoemulsification conditions resulting in thermal wound injury. J Cataract Refract Surg 2001; 27: 1829-1839
- 18 Yagoubi M, Armitage W, Diamond J et al. Effects of irrigation solutions on corneal endothelial function. Br J Ophthalmol 1994; 78: 302-306
- 19 Kinzel R. Postmortale Veränderungen des Schweinehornhautendothels in Abhängigkeit von der Zeit [Dissertation]. Greifswald: Ernst-Moritz-Arndt-Universität; 2008
- 20 Buschschlüter S, Koch C, von Eicken J et al. Computation of the temperature rise at the corneal endothelium during cataract surgery by modeling of heat generation inside the anterior chamber. Ultrasound Med Biol in press
- 21 Aust S, Terry S, Hebdon T et al. Determining the local origin of hydroxyl radical generation during phacoemulsification. J Cataract Refract Surg 2011; 37: 1154-1159
- 22 Gardner J, Aust S. Quantification of hydroxyl radical produced during phacoemulsification. J Cataract Refract Surg 2009; 35: 2149-2153
- 23 Holst A, Rolfsen W, Svensson B et al. Formation of free radicals during phacoemulsification. Curr Eye Res 1993; 12: 359-365
- 24 Topaz M, Motiei M, Assia E et al. Acoustic cavitation in phacoemulsification: chemical effects, modes of action and cavitation index. Ultrasound Med Biol 2002; 28: 775-784
- 25 Doughty M, Bergmanson J, Blocker Y. Shrinkage and distortion of the rabbit corneal endothelial cell mosaic caused by a high osmolality glutaraldehyde-formaldehyde fixative compared to glutaraldehyde. Tissue Cell 1997; 29: 533-547
- 26 Virtanen J, Uusitalo H, Palkama A et al. The effect of fixation on corneal endothelial cell dimensions and morphology in scanning electron microscopy. Acta Ophthalmol 1984; 62: 577-585
- 27 Sperling S. Early morphological changes in organ cultured human corneal endothelium. Acta Ophthalmol 1978; 56: 785-792