Sprache · Stimme · Gehör 2014; 38(03): 120-125
DOI: 10.1055/s-0034-1389918
Schwerpunktthema
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pathologische Einflüsse auf den Muskeltonus aus Sicht der Manuellen Medizin

Pathological Influences on Muscle Tone from the Point of View of Manual Medicine
H. Wahl
1   Physioakademie/AG MT
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 October 2014 (online)

Zusammenfassung

Der Begriff Muskeltonus wird für 2 unterschiedliche Zustände im Muskel benutzt: die Aktivität des Muskels und die Spannung des Muskels. Die Spannungserhöhung/Tonuserhöhung im Muskel kann vielfältige Ursachen haben. Muskel­traumata führen zur primären Funktionsstörung im Muskel. Reizungen/Funktionsstörungen der kleinen Wirbelgelenke bewirken eine Tonuserhöhung der Muskeln auf gleicher spinaler Ebene, Läsionen an den Neuralstrukturen lösen eine Schutzspannung/Tonuserhöhung auf nozizeptiver Ebene aus. Muskuläre Dysbalancen sowie Statikprobleme können bewirken, dass der Muskel als Kompensator oder in einer ungünstigen Position arbeiten muss und es dadurch bedingt zur Tonuserhöhung kommt.

Abstract

The term muscle tone is applied when referring to the 2 different conditions in the muscle: its activity and its tension. The increase of tonicity or tension in the muscle can have several causes. Muscle trauma can lead to primary malfunction. Irritations or malfunctions in the vertebral joints can increase muscle tone at the same spinal level. Lesions in the neural structures can create a protective tension and an increase of tonicity at a nociceptive level. Muscular imbalances and static problems can cause the muscle to compensate or work in unfavourable positions which can contribute to an increase in muscle tone.

 
  • Literatur

  • 1 Braun C, Dahl H, Falkenberg B et al. Skript zum Weiterbildungskurs OW I. Arbeitsgemeinschaft Manuelle Therapie. 2013
  • 2 Leivseth G. Skript Theoriekurs AGMT. Trondheim: Institute of Clinical Neuroscience, The Norwegian University of Science and Technology; 2010
  • 3 Tabary JC, Tabary C, Tardieu C et al. Physiological and structural changes in the cat’s soleus muscle due to immobilization at different lengths in plaster casts. J of Physiology 1972; 224: 231-244
  • 4 Frisch H. Programmierte Therapie am Bewegungsapparat. Berlin, Heidelberg: Springer; 1995. 115 ff
  • 5 Wolff HD. Neurophysiologische Aspekte des Bewegungssystems. ­Berlin, Heidelberg: Springer; 1996. 7 ff
  • 6 Gross A, Hoving JL, Haines T et al. Manipulation and mobilisation for mechanical neck disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2009; 4
  • 7 Schmid AB, Brunner F, Luomajoki H et al. Reliability of clinical tests to evaluate nerve function and mechanosensitivity of the upper limb peripheral nervous system. BMC musculoskeletal disorders 2009; 10: 11
  • 8 Shacklock M. Angewandte Neurodynamik. München: Urban & Fischer; 2008. 177 ff
  • 9 O’Leary S, Falla D, Elliott JM et al. Muscle dysfunction in cervical spine pain: implications for assessment and management. Journal of orthopaedic and sports physical therapy 2009; 39: 324-333
  • 10 Jull GA, O’Leary SP, Falla DL. Clinical assessment of the deep cervical flexor muscles: the craniocervical flexion test. Journal of manipulative and physiological therapeutics 2008; 31: 525-533
  • 11 Jull GA, Falla D, Vicenzino B et al. The effect of therapeutic exercise on activation of the deep cervical flexor muscles in people with chronic neck pain. Manual Therapy 2009; 14: 696-701
  • 12 Kay TM, Gross A, Goldsmith CH et al. Exercises for mechanical neck disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2009; 4