Klin Monbl Augenheilkd 2015; 232(4): 414-418
DOI: 10.1055/s-0035-1545792
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Correlation between Central Corneal Thickness and Intraocular Pressure Measured by Goldmann Applanation Tonometry or Pascal Dynamic Contour Tonometry

Zusammenhang zwischen der zentralen Hornhautdicke und des mittels Goldmann-Applanationstonometrie oder Pascal-dynamischen Konturtonometrie gemessenen Augeninnendruckes

Authors

  • J. M. Katsimpris

    1   Department of Ophthalmology, General Hospital of Patras “Agios Andreas”, Patras, Greece
  • P. E. Theoulakis

    2   Department of Ophthalmology, Royal Free London NHS Foundation Trust, London, United Kingdom
  • K. Vasilopoulos

    1   Department of Ophthalmology, General Hospital of Patras “Agios Andreas”, Patras, Greece
  • G. Skourtis

    1   Department of Ophthalmology, General Hospital of Patras “Agios Andreas”, Patras, Greece
  • G. E. Papadopoulos

    3   Ophthalmology, Surgical Unit, General Hospital of Aigio, Aigio, Greece
  • I. K. Petropoulos

    4   Ophthalmological Center of Rive, Geneva, Switzerland
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 April 2015 (online)

Abstract

Purpose: The aim of this study was to investigate the relationship between central corneal thickness and intraocular pressure measured by Goldmann applanation tonometry and Pascal dynamic contour tonometry. Patients and Methods: The study included 45 persons (90 eyes), divided into 4 groups: a) 10 normal volunteers (20 eyes); b) 16 patients (32 eyes) with primary open-angle glaucoma; c) 8 patients (16 eyes) with normal-tension glaucoma; and d) 11 patients (22 eyes) with ocular hypertension. Intraocular pressure was measured by Goldmann applanation tonometry and Pascal dynamic contour tonometry, and central corneal thickness was measured by ultrasound pachymetry. The relationship between intraocular pressure and central corneal thickness was evaluated. Results: Intraocular pressure was correlated positively but not strongly enough with central corneal thickness when it was measured by Goldmann applanation tonometry. On the contrary, there was no correlation between intraocular pressure and central corneal thickness when intraocular pressure was measured by Pascal dynamic contour tonometry. Conclusion: Central corneal thickness is an important variable in the evaluation of intraocular pressure by Goldmann applanation tonometry. This factor does not interfere with the intraocular pressure measurements taken by Pascal dynamic contour tonometry.

Zusammenfassung

Ziel: Zu untersuchen den Zusammenhang zwischen der zentralen Hornhautdicke und des mittels Goldmann-Applanationstonometrie oder Pascal-dynamischen Konturtonometrie gemessenen Augeninnendruckes. Patienten und Methoden: In diese Studie wurden 45 Patienten (90 Augen) eingeschloßen, welche in 4 Gruppen klassifiziert wurden: a) 10 Normalprobanden (20 Augen); b) 16 Patienten mit primärem Offenwinkelglaukom (32 Augen); c) 8 Patienten mit Normaldruckglaukom (16 Augen); und d) 11 Patienten mit okulärer Hypertension (22 Augen). Der Augeninnendruck wurde mittels Goldmann-Applanationstonometrie und Pascal-dynamischen Konturtonometrie gemessen, während zentrale Hornhautdicke mittels Ultraschall-Pachymetrie bestimmt wurde. Ergebnisse: Der mittels Goldmann-Applanationstonometrie gemessene Augeninnendruck war mit zentrale Hornhautdicke positiv korreliert, während der mittels Pascal-dynamischen Konturtonometrie gemessene Augeninnendruck mit zentrale Hornhautdicke nicht korreliert war. Schlussfolgerung: Die zentrale Hornhautdicke stellt einen wichtigen Faktor dar, welcher die mittels Goldmann-Applanationstonometrie Augeninnendruckmessung beeinflusst. Die mittels Pascal-dynamischen Konturtonometrie erhobenen Augeninnendruckwerte sind mit der zentralen Hornhautdicke nicht korreliert.