Summary
Aims: In paediatric surgery the laparoscopic approach can be used to repair diaphragmatic
anomalies originating from the abdomen or containing abdominal viscera. Candidates
for laparoscopic correction are children with mild symptoms and good respiratory and
haemodynamic conditions. The authors present their experience with 5 patients treated
successfully for different types of diaphragmatic lesions.
Patients and Methods: Five children were treated laparoscopically since 1998. Two true Morgagni-Larrey
hernias, one recurrent left Bochdalek hernia, one diaphragmatic dysontogenetic cyst
and one huge congenital sliding and rolling hiatal hernia. All the herniated viscera
were repositioned in the abdomen and the defects - including the diaphragmatic hole
at the level of the dysontogenetic cyst - were directly sutured without the use of
a mesh.
Results: All patients are healthy without signs of recurrence observed at chest X-ray after
a follow-up of 3 months to 1 year.
Discussion: Under specific conditions the laparoscopic approach can be an effective and more
advantageous alternative to laparotomy for diaphragmatic congenital diseases in a
paediatric population.
Résumé
But: En chirurgie pédiatrique, la laparoscopie peut être utilisée pour réparer des anomalies
diaphragmatiques. Les candidats à la correction laparoscopique sont des enfants présentant
des symptômes modérés, un bon état respiratoire et de bonnes conditions hémodynamiques.
Les auteurs présentent le cas de 5 patients traités avec succès de différents types
de lésions diaphragmatiques.
Patients et Méthodes: 5 patients ont été traités par laparoscopie depuis 1998. 2 vraies hernies de Morgagni-Larrey,
1 hernie récidivante gauche de Bochdalek, 1 kyste diaphragmatique et une volumineuse
hernie hiatale. Tous les viscères herniés ont été replacés dans l'abdomen et les berges
ont été directement suturées sans utilisation de prothèse.
Résultats: Tous les patients sont en bonne santé, sans signe de récidives observées sur les
radiographies du thorax, après un suivi de 3 mois à 1 an.
Discussion: Sous certaines conditions, l'approche laparoscopique peut être efficace et est une
alternative avantageuse à la laparotomie pour traiter les lésions diaphragmatiques
chez l'enfant.
Resumen
Objetivo: El abordaje laparoscópico en cirugía pediátrica puede ser usado para reparar anomalías
diafragmáticas originadas en el abdomen o con contenido visceral abdominal. Son candidatos
a la corrección laparoscópica los niños con síntomas leves y buenas condiciones respiratorias
y hemodinámicas. Los autores presentan su experiencia consistente en 5 niños tratados
con éxito por varios tipos de enfermedades diafragmáticas.
Pacientes y Métodos: Hemos tratado laparoscópicamente 5 niños desde 1998. Dos tenían hernias de Morgagni-Larrey,
1 hernia recidivante de Bochdalek, 1 quiste diafragmático disontogénico y 1 hernia
hiatal deslizante congénita de gran tamaño. Todas las vísceras herniadas fueron repuestas
en el abdomen y los defectos cerrados con el uso de una malla.
Resultados: Todos los pacientes están curados y sin síntomas de recidiva entre 3 meses y 1 año
tras la operación.
Conclusión: En determinadas condiciones patológicas el abordaje laparoscópico puede ser efectivo
y una alternativa efectiva y ventajosa a la laparotomía en niños.
Zusammenfassung
Die laparoskopische Technik kann auch in der Kinderchirurgie zur Behandlung von Zwerchfellanomalien,
insbesondere zur Behandlung von Bochdalekschen Hernien eingesetzt werden. Infrage
kommen Kinder mit geringfügigen Symptomen und guten Herz-Kreislaufverhältnissen. Die
Erfahrungen mit der minimal-invasiven Korrektur anderer Zwerchfellerkrankungen sind
noch begrenzt, weshalb die Autoren hier die Ergebnisse von 5 Patienten vorstellen.
Bei den seit 1998 behandelten Patienten handelt es sich um zwei Morgagni-Larreysche
Hernien, ein Rezidiv einer Bochdalekschen Hernie, eine dysontogenetische Zyste des
Zwerchfells und eine angeborene Hiatusgleithernie. Die minimal-invasive Technik kann
bei allen Zwerchfellanomalien eingesetzt werden. Die hernierten Eingeweide wurden
reponiert und der Defekt einschließlich der Lücke, die nach Resektion der dysontogenetischen
Zyste entstanden war, direkt, ohne Verwendung von Ersatzmaterial, verschlossen. Im
Nachuntersuchungszeitraum von 3 Monaten bis zu 1 Jahr waren alle Patienten unauffällig,
ohne Hinweis eines Rezidivs.
Schlussfolgerung: Die laparoskopische Technik ist daher nicht nur bei Zwerchfellhernien, sondern bei
allen angeborenen Anomalien eine effektive und sichere Methode, die gegenüber der
Laparotomie deutliche Vorteile aufweist.
Key words
Laparoscopic surgery - Diaphragmatic hernia
Mots-clés
Chirurgie laparoscopique - Hernie diaphragmatique
Palabras clave
Cirugía laparoscópica - Hernia diafragmática
Schlüsselwörter
Laparoskopische Chirurgie - Angeborene Fehlbildungen des Zwerchfells