Zusammenfassung
Hintergrund: Bestimmen des Nutzens der Lotmar-Interferometrie für die Vorhersage der postoperativen
Visuserholung nach Vitrektomie und Pelage für epiretinale Membranen. Patienten und Methoden: Im Rahmen einer prospektiven Studie wurden von 1999 - 2001 30 pseudophake Augen untersucht.
Der Visus wurde mithilfe der ETDRS-Tafel vor sowie 6 oder mehr Monate nach der Operation
bestimmt (durchschnittliche Nachkontrollzeit: 7,5 Monate). Die Lotmar-Interferometrie
wurde vor der Operation bestimmt und der Wert wurde mit der finalen postoperativen
Sehschärfe verglichen. Ergebnisse: Die mit der Lotmar-Interferometrie bestimmte Sehschärfe (m = 0,5) war tiefer als
der finale postoperative Visus (m = 0,66), p < 0,001. Die Lotmar-Sehschärfe war ±
1 Linie identisch mit dem finalen Visus in 10 Fällen (33 %). Die Lotmar-Sehschärfe
war > 1 Linie tiefer in 17 Fällen (57 %) und 1 - 3 Linien höher in 3 Fällen (10 %).
Schlussfolgerungen: Die präoperative Lotmar-Interferometrie hat die Tendenz, die finale postoperative
Sehschärfe nach Membranpeeling zu unterschätzen. Ein tiefer Lotmar-Wert lässt keine
Vorhersage zu. Ein hoher Wert ist interessant, da das Risiko einer falsch positiven
Vorhersage klein ist.
Prediction of Postoperative Visual Acuity Recovery after Surgery for Epimacular Membrane
with Lotmar Interferometry
Background: To determine the usefulness of preoperative Lotmar interferometry to predict visual
acuity recovery after surgery for epimacular membrane. Patients and methods: From 1999 to 2001, thirty pseudophakic eyes that underwent surgery for removal of
epimacular membrane were examined prospectively. Visual acuity (VA) was recorded with
the ETDRS chart before surgery and 6 months or more after (mean follow-up: 7.5 months).
Lotmar interferometry was performed before surgery and its result was compared with
the VA measured after surgery. Results: The mean preoperative VA was 0.4- 3 (20/55). The Lotmar VA (mean: 0.5, 20/40) was lower than the final postoperative
VA (mean: 0.66, 20/30), p < 0.001. The Lotmar VA was found within one ETDRS line of
the final postoperative VA in 10 cases (33 %). The Lotmar VA was > 1 line lower than
the final postoperative VA in 17 cases (57 %) and was 1 - 3 lines higher in 3 cases
(10 %). Conclusions: Lotmar interferometry tends to underestimate the final postoperative VA after surgery
for epimacular membrane. A low value does not allow any relevant prediction. A high
value is interesting since the risk to have a false-positive is low.
Schlüsselwörter
Lotmar-Visometer - Interferometrie - Visus - makuläre epiretinale Membrane - Vitrektomie
Key words
Lotmar visometer - interferometry - visual acuity - epiretinal macular membrane -
vitrectomy
Références
- 1
Ameline-Chalumeau B, Le Mer Y, Monin C, Quesnot S, Haut J.
Prédiction de la récupération fonctionnelle après chirurgie des membranes épimaculaires.
Intérêt de l'interférométrie au visomètre de Lotmar.
J Fr Ophtalmol.
1996;
19 (2)
106-110
- 2
Lotmar W.
Apparatus for the measurement of retinal visual acuity by moire fringes.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
1980;
19 (4)
393-400
- 3
Faulkner W.
Predicting acuities in capsulotomy patients: interferometers and potential acuity
meter.
J Am Intraocul Implant Soc.
1983;
9 (4)
434-437
- 4
Yazici B, Gelisken O, Avci R, Yucel A.
Prediction of visual outcome after retinal detachment surgery using the Lotmar visometer.
Br J Ophthalmol.
2002;
86 (3)
278-281
Dr. Etienne H. Bovey,Médecin-adjoint, Chargé de cours
Hôpital Ophtalmique Jules Gonin
Avenue de France 15
1004 Lausanne · Suisse
Email: etienne.bovey@ophtal.vd.ch