Aktuelle Ernährungsmedizin 2006; 31: 147-151
DOI: 10.1055/s-2006-932651
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rheuma: Ein molekulares Mimikri?

Bakterielle Antigene als Förderer chronisch entzündlicher GelenkerkrankungenRheumatism: Molecular Mimicry?Bacterial Antigens Promote Chronic Inflammatory ArthropathyE.  Märker-Hermann1
  • 1Klinik Innere Medizin IV, HSK Dr.-Horst-Schmidt-Kliniken, Wiesbaden
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 June 2006 (online)

Zusammenfassung

Spondyloarthritiden, wie die reaktive Arthritis, können durch bestimmte Darmbakterien ausgelöst werden. Dabei gelangen nicht vermehrungsfähige bakterielle Antigene ins Gelenk und lösen dort eine Entzündungsreaktion aus. Bei ca. 20 % der Patienten wird die Entzündung chronisch, vor allem beim Vorliegen einer genetischen Disposition (Nachweis von HLA-B27). Im Darm und im Gelenk können CD8+-T-Zellen gleicher Spezifität gefunden werden. Diese sind auch dann noch wirksam, wenn die ursprünglich verantwortlichen Bakterien aus dem Körper eliminiert worden sind. Eine Erklärung ist das Modell des molekularen Mimikri auf Peptidebene. Aufgrund von Gemeinsamkeiten in der Molekülstruktur von Bakterien und körpereigenem Eiweiß kommt es zu einer Kreuzreaktion gegen körpereigenes Protein im Zusammenhang mit HLA-B27, welches die „arthritogenen” Peptide an CD8+-T-Zellen präsentiert. Das Modell trifft vermutlich auch auf andere Spondyloarthritiden zu, etwa auf den Morbus Bechterew. Auch bei der rheumatoiden Arthritis beeinflussen wahrscheinlich Zellwandbestandteile der physiologischen Darmbakterien entzündliche Immunreaktionen.

Abstract

Spondylarthritis, i. e. reactive arthritis, can be caused by certain intestinal bacteria. In this process non-augmentable bacterical antigens get into the joints and provoke an inflammatory reaction. Approximately 20 per cent of patients develop a chronic inflammation, in particular if they bear a genetic mutation (detection of HLA-B27). CD8+ T-cells with the same specificity can be detected in the gut as well as in the joints. Even when the disease-causing bacteria are eliminated these T-cells are still active. This phenomenon is explained by molecular mimicry on peptides. Due to some molecular similarities across bacterial and human proteins a cross reaction against human proteins occurs in the presence of HLA-B27 which presents arthritogenic peptides to CD8+ cells. This model can be applied to other forms of spondylarthritis, i. e. for spondylitis ankylosans (Marie-Strumpell disease). Furthermore it is likely that compounds of the cell wall from intestinal bacteria are involved in the inflammatory immunoreaction in rheumatoid arthritis.

Literatur

  • 1 Märker-Hermann E, Frauendorf E, Zeidler H, Sieper J. Pathogenese der ankylosierenden Spondylitis - Mechanismen der Krankheitsentstehung und Chronifizierung.  Z Rheumatol. 2004;  63 187-192
  • 2 Leirisalo-Repo M, Laasila K, Heenius P, Nissilä M. Epidemiology and prognostic features of ReA.  Ann Rheum Dis. 1996;  55 576-577
  • 3 Probst P, Hermann E, Meyer zum Büschenfelde K-H, Fleischer B. Identification of the Yersinia enterocolitica urease β-subunit as a major target antigen for human synovial T cells in reactive arthritis.  Infect Immun. 1993;  61 4507-4509
  • 4 Hermann E, Lohse A W, Zee R van der, Eden W van, Mayet W-J, Probst P, Poralla T, Meyer zum Büschenfelde K-H, Fleischer B. Synovial fluid derived Yersinia reactive T-cells responding to human 65 kD heat shock protein and heat-stressed antigen presenting cells.  Eur J Immunol. 1991;  21 2139-2143
  • 5 Leirisalo-Repo M, Turunen U, Stenman S, Helenius P, Seppala K. High frequency of silent inflammatory bowel disease in spondyloarthropathy.  Arthritis Rheum. 1994;  37 23-31
  • 6 Mielants H, Veys E, Cuvelier C, Vos M De. Course of gut inflammation in spondyloarthropathies and therapeutic consequences.  Baillière Clin Rheumatol. 1996;  10 147-164
  • 7 May E, Märker-Hermann E, Wittig B M, Zeitz M, Meyer zum Büschenfelde K-H, Duchmann R. Identical T Cell expansions in the colon mucosa and the synovium of a patient with enterogenic spondyloarthropathy.  Gastroenterology. 2000;  119 1745-1750
  • 8 Hermann E, Yu D TY, Meyer zum Büschenfelde K-H, Fleischer B. HLA-B27-restricted CD8 T cells derived from synovial fluids of patients with reactive arthritis and ankylosing spondylitis.  Lancet. 1993;  342 646-650
  • 9 Scofield R H, Kurien B, Gross T, Warren W L, Harley J B. HLA-B27 binding of peptide from its own sequence and similar peptides from bacteria: implications for spondyloarthropathies.  Lancet. 1995;  345 1542-1544
  • 10 Frauendorf E, Goessel H von, May E, Märker-Hermann E. HLA-B27-restricted T cells from patients with ankylosing spondylitis recognize peptides from B*2705 that are similar to bacteria-derived peptides.  Clin Exp Immunol. 2003;  143 351-359

Prof. Dr. Elisabeth Märker-Hermann

HSK Wilhelm Fresenius Klinik

Aukammallee 39

65191 Wiesbaden

Phone: 0611/436-445

Fax: 0611/436-464

Email: Elisabeth.maerker-hermann@HSK-Wiesbaden.de

    >