Aktuelle Ernährungsmedizin 2013; 38(02): 132-146
DOI: 10.1055/s-0032-1332951
CME-Weiterbildung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kurzdarmsyndrom und Darmversagen: Diagnostik und Therapie

Short Bowel Syndrome and Intestinal Failure: Diagnosis and Therapy
U.-F. Pape
1   Interdisziplinäres Zentrum für intestinale Rehabilitation und Darmtransplantation, Klinik für Innere Medizin m. S. Gastroenterologie und Hepatologie, Charité, Campus Virchow
,
K. H. Weylandt
1   Interdisziplinäres Zentrum für intestinale Rehabilitation und Darmtransplantation, Klinik für Innere Medizin m. S. Gastroenterologie und Hepatologie, Charité, Campus Virchow
,
B. Knappe-Drzikova
1   Interdisziplinäres Zentrum für intestinale Rehabilitation und Darmtransplantation, Klinik für Innere Medizin m. S. Gastroenterologie und Hepatologie, Charité, Campus Virchow
,
U. Gerlach
2   Interdisziplinäres Zentrum für intestinale Rehabilitation und Darmtransplantation, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Charité, Campus Virchow
,
A. Pascher
2   Interdisziplinäres Zentrum für intestinale Rehabilitation und Darmtransplantation, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Charité, Campus Virchow
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 April 2013 (online)

Zusammenfassung

Das chronische Darmversagen ist eine seltene Krankheitsentität, die durch einen Verlust an Darmlänge oder Agenesie (Kurzdarmsyndrom) oder durch funktionelle Störungen der Mukosa bzw. der Motilität des Dünndarms bedingt sein kann. Die Inzidenz für ein Kurzdarmsyndrom liegt bei ca. 2 – 3 Patienten/1 Mio./Jahr, die Prävalenz bei ca. 4 – 5/1 Mio./Jahr. Das irreversible chronische Darmversagen geht mit der Notwendigkeit einer total parenteralen Ernährung einher. Das mit dem Kurzdarmsyndrom verbundene Malassimilationssyndrom resultiert in spezifischen medizinischen Anforderungen und einer Vielzahl von potenziellen Komplikationen, die aufgrund ihrer Komplexität und Seltenheit eine Behandlung in spezialisierten Kliniken notwendig machen. Kann unter begleitender konservativer Therapie keine enterale Autonomie hergestellt werden, sodass eine lebenslange Abhängigkeit von partiell oder total parenteraler Ernährung besteht, so steht die Vermeidung von schwerwiegenden Komplikationen, wie z. B. der mit dem Darmversagen assoziierten cholestatischen Hepatopathie (IFALD; Intestinal Failure Associated Liver Disease) und schweren katheterassoziierten Komplikationen im Vordergrund. In den letzten Jahren hat sich die Darmtransplantation als erfolgreiche Behandlungsoption für Patienten mit kompliziert verlaufendem, irreversiblem chronischem Darmversagen etabliert.

Abstract

Chronic intestinal failure is a rare disease entity which either results from short bowel syndrome due to agenesia or the loss of small intestine during surgery, or from functional disorders of the mucosa, or motility disorders. The incidence of intestinal failure is approximately 2 – 3 per million population, the estimated prevalence is 4 – 5 per million population. Irreversible intestinal failure requires total parenteral nutrition and is associated with a state of malassimilation which results in special medical requirements and specific potential complications which require treatment in specialized centers. If enteral autonomy cannot be re-established and life-long dependency on parenteral nutrition is indicated, the avoidance of typical complications related to intestinal failure, such as intestinal failure associated liver disease (IFALD) and catheter-related complications is of major concern. Intestinal transplantation has emerged as successful therapeutic option for those patients with complicated irreversible intestinal failure over the last years.

 
  • Literatur

  • 1 Messing B et al. Long-term Survival and Parenteral Nutrition Dependence in Adult Patients with the Short Bowel Syndrome. Gastroenterology 1999; 117: 1043-1050
  • 2 Klein S. A Primer of Nutritional Support for Gastroenterologists. Gastroenterology 2002; 122: 1677-1687
  • 3 American Gastroenterological Association Medical Position Statement: Short Bowel Syndrome and Intestinal Transplantation. Gastroenterology 2003; 124: 1105-1110
  • 4 Fishbein TM. Intestinal transplantation. N Engl J Med 2009; 361: 998-1008
  • 5 Messing B, Crenn P, Beau P et al. Long-term survival and parenteral nutrition dependence in adult patients with the short bowel syndrome. Gastroenterology 1999; 117: 1043-1050
  • 6 Chan S, McCowen KC, Bistrian BR et al. Incidence, prognosis, and etiology of end-stage liver disease in patients receiving home total parenteral nutrition. Surgery 1999; 126: 28-34
  • 7 Wilmore DW, Lacey JM, Soultanakis RP et al. Factors predicting a successful outcome after pharmacologic bowel compensation. Ann Surg 1997; 226: 288-292
  • 8 Scolapio JS, Fleming CR, Kelly DG et al. Survival of home parenteral nutrition-treated patients: 20 years of experience at the Mayo Clinic. Mayo Clin Proc 1999; 74: 217-222
  • 9 Howard L, Ament M, Fleming CR et al. Current use and clinical outcome of home parenteral and enteral nutrition therapies in the United States. Gastroenterology 1995; 109: 355-365
  • 10 Howard L, Malone M. Current status of home parenteral nutrition in the United States. Transplant Proc 1996; 28: 2691-2695
  • 11 Thakur A, Chiu C, Quiros-Tejeira RE et al. Morbidity and mortality of short-bowel syndrome in infants with abdominal wall defects. Am Surg 2002; 68: 75-79
  • 12 Tappenden KA. Intestinal Failure: Current and Emerging Therapies Including Transplantation. Gastroenterology 2006; 130: 93-99
  • 13 Buchman AL. Etiology and Initial Management of Short Bowel Syndrome. Gastroenterology 2006; 130: 5-15
  • 14 Messing B, Joly F. Guidelines for Management of Home Parenteral Support in Adult Chronic Intestinal Failure Patients. Gastroenterology 2006; 130: 43-51
  • 15 Hartl W et al. DGEM-Leitlinie Parenterale Ernährung. Aktuel Ernahrungsmed 2007; 32 (Suppl. 01) 1-133
  • 16 Harris JA, Benedict FG. A Biometric Study of Human Basal Metabolism. Proc Natl Acad Sci 1918; 4: 370-373
  • 17 Martin GR et al. Nutrient-stimulated GLP-2 release and crypt cell proliferation in experimental short bowel syndrome. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol 2005; 288: G431-438
  • 18 Jeppesen PB et al. Randomised placebo-controlled trial of teduglutide in reducing parenteral nutrition and/or intravenous fluid requirements in patients with short bowel syndrome. Gut 2011; 60: 902-914
  • 19 Jeppesen PB et al. Teduglutide reduces need for parenteral support among patients with short bowel syndrome with intestinal failure. Gastroenterology 2012; 143: 1473-1481
  • 20 Goulet O et al. Some new insights in intestinal failure-associated liver disease. Curr Opin Organ Transplant 2009; 14: 256-261
  • 21 Xu Z et al. Effect of omega-3 polyunsaturated fatty acids to reverse biopsy-proven parenteral nutrition-associated liver disease in adults. Clin Nutr 2012; 31: 217-223
  • 22 Palmer AJ et al. The Role of ω-3 Fatty Acid Supplemented Parenteral Nutrition in Critical Illness in Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis. Crit Care Med 2012; [Epub ahead of print]
  • 23 Zhu X et al. Effects of ω-3 Fish Oil Lipid Emulsion Combined With Parenteral Nutrition on Patients Undergoing Liver Transplantation. J Parenter Enteral Nutr 2012; [Epub ahead of print]
  • 24 Eggimann P et al. Catheter-related infections. Microbes Infect 2004; 6: 1033-1042
  • 25 Allon M. Saving Infected Catheters: Why and How. Blood Purif 2005; 23: 23-28
  • 26 Pironi L et al. Home Artificial Nutrition & Chronic Intestinal Failure Working Group of the European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN). Long-term follow-up of patients on home parenteral nutrition in Europe: implications for intestinal transplantation. Gut 2011; 60: 17-25 [Epub 2010 Nov 10]
  • 27 Grant D et al. On behalf of the Intestine Transplant Registry. 2003 report of the intestine transplant registry: a new era has dawned. Ann Surg 2005; 241: 607-613
  • 28 Gerlach UA et al. Tumor necrosis factor alpha inhibitors as immunomodulatory antirejection agents after intestinal transplantation. Am J Transplant 2011; 11: 1041-1050