Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2016; 21(06): 272-278
DOI: 10.1055/s-0042-105072
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Kosten der Vollblutspende – eine exemplarische Analyse

Cost of Full Blood Donations – An Exemplary Analysis
S. Fleßa
1   Universität Greifswald
,
O. Götz
1   Universität Greifswald
,
M. Krohn
1   Universität Greifswald
,
P. Schabbel
2   Universitätsmedizin Rostock
,
K. Aurich
3   Universitätsmedizin Greifswald
,
A. Greinacher
3   Universitätsmedizin Greifswald
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 May 2016 (online)

Zusammenfassung

Die Kenntnis der Kosten der Vollblutspende ist für die wirtschaftliche Steuerung von Krankenhäusern und insbesondere für die Make-or-Buy-Entscheidung von großer Bedeutung. Deshalb überrascht es, dass es keine methodisch verlässliche Schätzung dieser Kosten für Deutschland gibt. Die vorliegende Analyse entwickelt auf der Basis der Daten eines Blutspendedienstes eines Maximalversorgers eine Methodik zur Kostenermittlung sowie zur Entscheidung über Eigenfertigung oder Fremdbezug von Produkten der Vollblutspende. Die Selbststückkosten ergeben sich als 42,36 € (Erythrozytenkonzentrat), 33,17 € (Frischplasma) und 271,73 € (Thrombozytenkonzentrate). Es zeigt sich, dass für das untersuchte Klinikum die Eigenproduktion vorteilhaftig ist. Dieses Ergebnis bleibt auch bei veränderten Parametern konstant.

Abstract

The knowledge of the cost of full blood donations is crucial for economic steering of hospitals and in particular for the make-of-buy decision. It is surprising that no methodologically sound estimates of the costs of full blood donations existing for Germany. Based on data from a tertiary hospital this analysis develops a methodology to estimate the costs and allow for a decision on make-of-buy of products of full blood donations. The model calculates the unit cost of the hospital as 42.36 € (Red blood cell concentrate), 33.17 € (Fresh frozen plasma) and 271.73 € (Platelet concentrate). It becomes obvious that self-production is economical for the investigated hospital. This result is stable for changes of parameters.

 
  • Literatur

  • 1 Paul-Ehrlich-Institut. Berichte nach § 21 Transfusionsgesetz (TFG). Langen: Paul-Ehrlich-Institut, Bundesinstitut für Impfstoffe und biomedizinische Arzneimittel; 2015
  • 2 Schiefer G. Motive des Blutspendens: tiefenpsychologische Untersuchung mit Gestaltungsoptionen für das Marketing von Nonprofit-Organisationen des Blutspendewesens. Springer-Verlag: 2007
  • 3 Shander A, Hofmann A, Gombotz H et al. Estimating the cost of blood: past, present, and future directions. Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology 2007; 21: 271-289
  • 4 Shander A, Hofmann A, Ozawa S et al. Activity‐based costs of blood transfusions in surgical patients at four hospitals. Transfusion 2010; 50: 753-765
  • 5 Shander A, Van Aken H, Colomina M et al. Patient blood management in Europe. British journal of anaesthesia 2012; DOI: aes139.
  • 6 Forbes J, Anderson M, Anderson G et al. Blood transfusion costs: a multicenter study. Transfusion 1991; 31: 318-323
  • 7 Etchason J, Petz L, Keeler E et al. The cost effectiveness of preoperative autologous blood donations. New England Journal of Medicine 1995; 332: 719-724
  • 8 Barnett A, Cremieux P, Fendrick A et al. Anemia-related costs for cancer patients. Journal of Managed Care Medicine 2002; 6: 20-28
  • 9 Cantor SB, Hudson D, Lichtiger B et al. Costs of blood transfusion: a process-flow analysis. Journal of clinical oncology 1998; 16: 2364-2370
  • 10 DRK. Kein Geschäft mit der Nächstenliebe. – Baden-Württemberg: DRK Blutspendedienst Hessen; 2013
  • 11 Preker AS, Harding A, Travis P. Make or buy decisions in the production of health care goods and services: new insights from institutional economics and organizational theory. Bulletin of the World Health Organization 2000; 78: 779-790
  • 12 Wiersum-Osselton JC. Risk factors for complications in donors at first and repeat whole blood donation: a cohort study with assessment of the impact on donor return. Blood Transfusion 2014; 12: s28