Aktuelle Kardiologie 2017; 6(01): 59-65
DOI: 10.1055/s-0042-119645
Übersichtsarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hämodynamisches Monitoring

Hemodynamic Monitoring
Uwe Janssens
Klinik für Innere Medizin und Intensivmedizin, St. Antonius Hospital, Eschweiler
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 February 2017 (online)

Zusammenfassung

Das hämodynamische Monitoring kritisch kranker Patienten unterscheidet zwischen einem Basis- oder Standardmonitoring und einem erweiterten, invasiven Monitoring. Bei hämodynamisch instabilen Patienten mit schwerer Kreislaufinsuffizienz bzw. im Schock ist in der Regel eine invasive Blutdruckmessung und bei persistierender Instabilität eine kontinuierliche Bestimmung des Herzzeitvolumens erforderlich. Dabei gilt es immer zu klären, ob der Patient volumenreagibel ist. Statische druckbezogene Parameter wie der zentralvenöse Druck eignen sich hierfür nicht, sondern eher dynamische, volumenbezogene Parameter wie die Schlagvolumenvariation im Rahmen eines passiven Beinhebeversuchs. Validierte Zielwerte des hämodynamischen Monitorings existieren nicht. Die Überprüfung der Effektivität der therapeutischen Maßnahmen orientiert sich eher an klinischen Zielparametern.

Abstract

Hemodynamic monitoring of the critically ill patient differentiates between standard monitoring and extended invasive monitoring. Arterial blood pressure monitoring is mandatory in patients with severe circulatory failure or even shock. Cardiac output measurements are recommended to evaluate the response to fluids or inotrops in patients that are not responding to initial therapy. Predicting fluid responsiveness is a pivotal goal in monitoring. Pressure derived parameters such as central venous pressure are not reliable to predict hemodynamic response to a fluid challenge. Functional dynamic hemodynamic monitoring allows a more precise assessment of fluid responsiveness with the means of stroke volume variation, pulse pressure variation or systolic pressure variation. Passive leg raising is a reliable substitute for volume challenge. There are no validated therapeutic target values in hemodynamic monitoring. Clinical target endpoints such as skin perfusion, consciousness or urine output may serve as measures for the efficacy of therapeutic interventions.

 
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