Eur J Pediatr Surg 1989; 44(5): 308-309
DOI: 10.1055/s-2008-1043260
Vortrag

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Seltene Ursache einer Rektalblutung

Rare Cause of Rectal BleedingK.  Gdanietz , Grete  Reuter , M.  Kriewald
  • Kinderchirurgische Klinik (Direktor: OMR Prof. Dr. sc. med. K. Gdanietz) im Klinikum Berlin-Buch (Ärztlicher Direktor: OMR Prof. Dr. med. habil. A. Hendrik)
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Report of a patient who discharged water and doughy stools since birth. At the age of 2 yrs. 10 mo. he had terry stools, a perforation of the sigmoid was caused by an ulcer, the perforation was oversewn. Further discharge of liquid stools. Rectoscopy, endoradiography, rectal biopsy with identification of gastric mucosa. 99mTc-pertechnetate was accumulated in the rectal mucosa. At the age of 4 years, demucosation and pull-through was done. A cleft vertebral body and a finger-shaped diverticulum were found and interpreted as sigmoid duplication. This is the only such case observed by us in 32 years.

Zusammenfassung

Darstellung eines Falles, bei dem seit der Neugeborenenzeit wäßrige, breiige Stühle bestanden. Mit 2 10/12 Jahren Teerstühle und Sigmaperforation. Gefunden wurde ein Ulkus, Übernähung. Weiterhin dünne Stühle. Die Rektoskopie ergab eine vulnerable Schleimhaut. Röntgenkontrastdarstellung, Probeexzision aus dem Rektum und Nachweis von Magenschleimhaut. 99mTc-Pertechnetat wurde im Rektum gespeichert. Demukosierung und Durchzugsoperation im 4. Lebensjahr. Dabei wurden Spaltwirbelkörper mit einem fingerstarken Divertikel gesehen, das als Sigmaduplikatur gedeutet wurde. Einziger Fall in 32 Jahren.

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