Eur J Pediatr Surg 1981; 33(8): 335-343
DOI: 10.1055/s-2008-1063141
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Operationsergebnisse der Antirefluxplastik nach Leadbetter-Politano bei Kindern

Results of Antireflux-surgery in Children According to Leadbetter-PolitanoW.  Esch1 , E.  Balzar2 , R.  Püspök2 , G.  Felsenreich3 , R.  Mazoch4 , B.  Schroth4
  • 1Urologischen Univ.-Klinik, Wien (Vorstand: Univ.-Prof. Dr. S. Rummelhardt)
  • 2Univ.-Kinderklinik, Wien (Vorstand: Univ.-Prof. Dr. E. Zweymüller)
  • 3Kinderklinik der Stadt Wien Glanzing (Vorstand: Univ.-Prof. Dr. A. Rosenkranz)
  • 4St. Anna Kinderspital, Wien (Vorstand: Univ.-Prof. De. P. Krepler)
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The indications for operation and results of antireflux-operation according to Leadbetter-Politano method are discussed in a retrospective evaluation of 80 children. Age of child, grade of reflux, cystoscopic findings of ureteral orifices and therapeutic success in treatment of urinary tract infection are the main criteria for the indication to surgical intervention. The operation was successful in 79 out of 80 children. Three of them needed a corrective operation. The number of postoperative complications was in accordance with results in the literature. The incidence of postoperative recurrence of urinary tract infection in 7.5 % was relatively low.

Zusammenfassung

In einer retrospektiven Studie wurden die Operationsindikation und die Ergebnisse der postoperativen Nachuntersuchung von 80 nach Leadbetter-Politano operierten Kindern diskutiert. Das Alter der Kinder, der Refluxgrad, der endoskopische Befund an den Ureterenostien und der therapeutische Erfolg bei der Behandlung des Harnwegsinfektes sind die wesentlichen Kriterien für die Indikation. Die Antirefluxplastik war bei 79 der 80 Kinder erfolgreich, bei 3 von ihnen allerdings erst nach einer Korrekturoperation. Die Zahl der postoperativen Komplikationen entspricht den Angaben aus der Literatur. Der postoperativ weiter rezidivierende Harnwegsinfekt liegt mit 7,5% relativ niedrig.

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