Eur J Pediatr Surg 1981; 34(10): 130-134
DOI: 10.1055/s-2008-1063315
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Experiences with the Implantation of Ventriculo-peritoneal Shunts as a Routine Operation in Infancy and Childhood. A Preliminary Report

O. E. Illi , G.  Kaiser
  • From the Department of Pediatric Surgery University Children's Hospital, Berne, Switzerland (DirectOr: Prof. Dr. med. M. Bettex)
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In the past 4 years a ventriculo-peritoneal shunt was performed on 84 children. For 47 patients the ventriculo-peritoneal shunt was the first operation whilst 37 children had had another type of shunt prior to the new one. The distal revision rate was 8 % during a mean follow-up 2.1 years. Disconnections of the peritoneal catheter can be prevented if the catheter is carefully handled during the implantation and if repeated pressure upon the abdomen, such as in Crede's manoeuvre, is avoided. The observed frequent change in position of the abdominal catheter seems to delay the formation of adhesions and pseudocysts and to contribute to the low distal revision rate while no significant difference in the extent of reconstruction of the cerebral mantle could be observed using either a low-pressure- or a medium-pressure-valve, clinical and radiological signs of overdrainage art less severe than with vascular shunts, contributing to a lower degree of shunt dependency.

Zusammenfassung

84 Kinder wurden seit 1976 unter standardisierten Bedingungen einer ventrikuloperitonealen Ableitung unterzogen und nachkontrolliert. Bei 47 Patienten als erstmaliger Eingriff, bei 37 war eine ventrikulo-atriale oder -peritoneale Ableitung anderer Machart vorausgegangen. Gesamtmortalität 9 %, bei erstmaligem Shunt 6 %, Infektrate 4,5 % , proximale Revisionsquote 47%, peritoneale Komplikationen in 8 % bei einer durchschnittlichen Beobachtungsdaucr von 2,1 Jahren. Bei den peritonealen Revisionen fanden wir 2 Fälle von Katheterabriß, 1 Katheterbruch, 1 echte Kammerung der Bauchhöhle und zweimal ein verzögerter Abfluß in den Abdominalraum. Die Wechselwirkungen zwischen ventrikulo-peritonealer Ableitung und Abdominalraum werden besprochen. Anhand prä- und postoperativer CT-Scan-Untersuchungen wird die Erholung des Hirnmantels dargestellt unter Berücksichtigung des standardisierten Operationsverfahrens, wie auch unter Berücksichtigung der Charakteristik des implantierten Materials.

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