Eur J Pediatr Surg 1981; 34(10): 153-155
DOI: 10.1055/s-2008-1063323
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Valvulography for the Location of Hydrocephalus - Shunt Occlusion in Infancy and Childhood

R.  Pothmann1 , K. D. Kauther1 , D. P. Lim2 , H.  Seibert2 , W. J. Bock2
  • 1From the Department of Neuropediatrics (Head: Prof. Dr. W. Mortier), University of Düsseldorf
  • 2Clinic of Neurosurgery (Director: Prof. Dr. W. J. Bock), University of Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Infection and occlusion of shunt systems are the most important complications in the treatment of hydrocephalus. Frequently, the site of blockage can only be found by surgical correction, but in some cases e. g. slit-ventricle syndrome, an invasive intervention is not necessary or even possible. Therefore we have tried to investigate the reason and localisation of shunt blockage preoperatively.

40 children aged between 2 months and 15 years with clinical signs of increased intracranial pressure were examined by valvulography. In some patients Technetium99 was used, most of the patients were examined with metrizamide (Amipaque®). In 95 % the localisation of the shunt obstruction could be predicted before shunt revision. The advantages of the X-ray method are: instrument and contrast medium are available everywhere, the combination with cranial computed tomography gives more precise data than scintigraphy alone.

Zusammenfassung

In der Betreuung von Shuntoperierten Hydrozcphaluskindcrn ist neben der Ventilinfektion die Verlegung des ableitenden Systems die häufigste Ursache einer Störung. Mit herkömmlichen diagnostischen Mitteln kann die Abflußbehinderung in vielen Fällen nicht lokalisiert werden.

Mit Isotopen (Technetium99) und einem wasserlöslichen Kontrastmittel (Amipaque©) wurde bei 40 Kindern im Alter von 2 Monaten bis 15 Jahren, die mit einem Pudenz-Heyer-Ventil versorgt waren, bei dem Verdacht auf eine Abflußbehinderung eine Darstellung des Shuntsystems vorgenommen (Valvulographie). Die Untersuchungsergebnisse wurden in mehr als 95 % der Falle intraoperativ bestätigt. Die Verwendung von Röntgenkontrastmitteln erwies sich aufgrund der Verfügbarkeit von Kontrastmittel und Untersuchungsgerät sowie der verbesserten Aussage durch den Einatz der Computertomographic gegenüber dem szintigraphischen Verfahren als vorteilhaft.

    >