Abstract
Purpose To assess the functional outcomes of ultrathin Descemet stripping automated endothelial
keratoplasty (UT-DSAEK) and Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK) for
Fuchs endothelial corneal dystrophy in fellow eyes.
Methods Retrospective study of 28 eyes (14 patients) undergoing UT-DSAEK in one eye and DMEK
in the fellow eye with a follow-up of at least one year. Main outcomes were best-corrected
visual acuity (BCVA), central corneal thickness (CCT), endothelial cell density (ECD),
and anterior and posterior tomographic parameters, including corneal higher-order
aberrations (HOAs).
Results The UT-DSAEK and DMEK groups showed no differences in donor characteristics or preoperative
corneal tomographic parameters. BCVA improved in both groups, but visual recovery
was faster in the DMEK group. CCT and ECD decreased in the UT-DSAEK and DMEK groups,
but without differences between the groups. Posterior mean keratometry and posterior
Q-value increased in the UT-DSAEK and DMEK groups with higher values of both parameters
in the UT-DSAEK group. As regards corneal aberrations, higher root mean-square values
for HOAs of the posterior cornea and higher values of posterior Trefoil were evident
in the UT-DSAEK group than in the DMEK group.
Conclusion Visual quality after endothelial keratoplasty might depend not on visual acuity alone,
but also on corneal aberrations and asphericity of the anterior and posterior corneal
surface. The results support the benefits of DMEK over UT-DSAEK, suggesting the need
for long-term studies with a larger number of patients.
Zusammenfassung
Hintergrund Untersuchung der funktionellen Ergebnisse der „Ultrathin Descemet Stripping Automated
Endothelial Keratoplasty“ (UT-DSAEK) und „Descemet Membrane Endothelial Keratoplasty“
(DMEK) bei Fuchsʼscher endothelialer Hornhautdystrophie in Partneraugen.
Methoden Retrospektive Studie von 28 Augen (14 Patienten), die an einem Auge mit UT-DSAEK
und am anderen Auge mit DMEK behandelt wurden, mit einem Follow-up von mindestens
1 Jahr. Die Hauptzielgrößen waren die bestkorrigierte Sehschärfe (BCVA), die zentrale
Hornhautdicke (CCT), die Endothelzelldichte (ECD) sowie anteriore und posteriore tomografische
Parameter einschl. der Hornhautaberrationen höherer Ordnung (HOAs).
Ergebnisse Die UT-DSAEK- und DMEK-Gruppe wiesen keine Unterschiede bei den Spendermerkmalen
oder den präoperativen tomografischen Hornhautparametern auf. Der Visus verbesserte
sich in beiden Gruppen, jedoch war die visuelle Erholung in der DMEK-Gruppe schneller.
CCT und ECD verringerten sich in der UT-DSAEK- und DMEK-Gruppe, jedoch ohne Unterschiede
zwischen den Gruppen. Die posteriore mittlere Keratometrie und der posteriore Q-Wert
stiegen in der UT-DSAEK- und der DMEK-Gruppe an, wobei beide Parameter in der UT-DSAEK-Gruppe
signifikant höhere Werte aufwiesen. Hinsichtlich der Hornhautaberrationen zeigten
sich in der UT-DSAEK-Gruppe im Vergleich zur DMEK-Gruppe höhere Werte der RMS-HOAs
für die posteriore Hornhaut und höhere Werte für das posteriore Trefoil.
Schlussfolgerung Die Visusqualität nach einer endothelialen Keratoplastik hängt möglicherweise nicht
nur von der Sehschärfe allein ab, sondern auch von den Hornhautaberrationen und der
Asphärizität der Vorder- und Rückfläche. Die Ergebnisse sprechen für die Vorteile
der DMEK gegenüber der UT-DSAEK und weisen auf die Notwendigkeit von Langzeitstudien
mit einer größeren Anzahl von Patienten hin.
Keywords UT-DSAEK - DMEK - keratoplasty - higher-order aberrations - astigmatism - corneal
transplantation
Schlüsselwörter UT-DSAEK - DMEK - Keratoplastik - Hornhauttransplantation - Aberrationen höherer Ordnung
- Astigmatismus