Abstract
Background: This study aims to evaluate and compare central foveal thickness (CFT) changes after
cataract surgery between normal and diabetic patients without retinopathy, using optical
coherence tomography (OCT).
Patients and Methods: Ninety-eight patients (49 patients with type 2 diabetes and 49 healthy controls,
sex- and age-matched) undergoing phacoemulsification in one eye were included. The
presence of retinopathy was an exclusion criterion. The OCT examination was performed
preoperatively as well as one, three, six and twelve months postoperatively. CFT was
evaluated and compared between groups.
Results: Preoperative CFT showed no significant difference between the two groups (normals:
205 ± 18 μm vs. diabetics: 202 ± 23 μm, p > 0.1). Postoperative CFT in diabetics at
all time-points of the follow-up period was significantly increased when compared
to controls (first month, normals: 215 ± 28 μm vs. diabetics: 262 ± 33 μm, p < 0.05;
third month, normals: 211 ± 19 μm vs. diabetics: 250 ± 27 μm, p < 0.05; sixth month,
normals: 208 ± 12 μm vs. diabetics: 266 ± 13 μm, p < 0.05; and twelfth month, normals:
209 ± 13 μm vs. diabetics: 280 ± 11 μm, p < 0.05). The incidence of cystoid macular
edema (CME) was 4.0 % and 28.6 % for the control group and the diabetic group, respectively,
at the end of the follow-up period (p < 0.05).
Conclusion: Eyes of diabetic patients without retinopathy present higher CFT and a higher incidence
of CME after cataract surgery on OCT examination compared to eyes of healthy controls.
This may explain the unsatisfactory visual acuity following cataract surgery in these
patients.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die Studie bewertet und vergleicht Veränderungen der zentralen fovealen Dicke (CFT)
bei Normalpatienten und Diabetikern ohne Retinopathie mittels optischer Kohärenztomografie
(OCT).
Patienten und Methoden: Eingeschlossen wurden 98 Patienten (49 Typ-2-Diabetiker und 49 gesunde Probanden,
jeweils gematched nach Alter und Geschlecht), die sich einer einseitige Phakoemuslifikation
unterzogen. Ausschlusskriterium war der Nachweis einer Retinopathie. OCT-Untersuchungen
fanden vor bzw. 1, 3, 6 und 12 Monate nach dem Eingriff statt. Die CFT wurde zwischen
beiden Gruppen ausgewertet und verglichen.
Ergebnisse: Die präoperative CFT zeigte keinen signifikanten Unterschied zwischen beiden Gruppen
(Normale: 205 ± 18 μm vs. Diabetiker: 202 ± 23 μm; p > 0,1). Hingegen zeigte sich
die CFT postoperativ bei den Diabetikern an allen postoperativen Untersuchungszeitpunkten
vergleichsweise erhöht (Monat 1: Normale: 215 ± 28 μm vs. Diabetiker: 262 ± 33 μm,
p < 0,05; Monat 3: 211 ± 19 μm vs. 250 ± 27 μm, p < 0,05; Monat 6: 208 ± 12 μm vs.
266 ± 13 μm, p < 0,05; Monat 12: 209 ± 13 μm vs. 280 ± 11 μm, p < 0,05). Die Inzidenz
eines zystoiden Makulaödems (CME) betrug 4,0 % und 28,6 % bei der Kontrollgruppe bzw.
der Diabetikergruppe am Ende des Beobachtungszeitraums (p < 0,05).
Schlussfolgerungen: Augen diabetischer Patienten ohne Retinopathie weisen im OCT eine erhöhte CFT und
eine höhere CME-Inzidenz nach Kataraktoperation auf als die Augen einer gesunden Kontrollgruppe.
Dies könnte die unbefriedigende Visusverbesserung nach dem Eingriff bei diesen Patienten
erklären.
Key words
phacoemulsification - cystoid macular edema - diabetes mellitus - optical coherence
tomography - fluorescein angiography - subclinical macular thickening
Schlüsselwörter
Phakoemulsifikation - zystoides Makualödem - Diabetes mellitus - optische Kohärenztomografie
- Fluoreszeinangiografie - subklinische Zunahme der zentralen fovealen Dicke