Abstract
Purpose: The loss or decrease of interstitial cells of Cajal (ICCs) has been implicated in
several disorders of human intestinal motility. We have encountered a few cases suffering
from severe constipation or enterocolitis resulting in patient death after a definitive
operation for HD, even though the normoganglionic intestine had been successfully
pulled through. We investigated the distribution of ICCs using c-kit immunostaining
in the normoganglionic segment and compared these findings with the clinical outcome
after a definitive operation in each case. Patients and Methods: The distributions of ICCs were investigated by using c-kit immunostaining in the
normoganglionic segment in the resected bowel in 15 cases with HD. The distributions
of protein gene product 9.5 (PGP 9.5) as a general neuronal marker and those of NADPH-diaphorase
(NADPH-d) as a marker of nitric-oxide neurons were also examined. The numbers of ICCs
and neurons were evaluated quantitatively. The histopathological results were compared
with the clinical outcome after definitive operation in each case. Results: C-kit immunoreactive cells showed a normal distribution in the normoganglionic segment
in 13 cases, while they were markedly (less than 50 % compared with the other cases)
decreased in 2 cases. The distributions of PGP 9.5 and NADPH-d were almost the same
in all cases. The bowel movements of 13 cases showing normal c-kit distribution were
satisfactory. In contrast, the bowel movements were impaired in 2 cases with a decreased
number of c-kit positive cells. One infant suffered from severe persistent constipation
and thus had to undergo a resection of a dilated colon. The other infant died of sepsis
due to postoperative enterocolitis and showed a markedly dilated colon. Conclusion: A decreased number of c-kit positive cells in the normoganglionic segment can thus
allow us to predict a poor clinical outcome after definitive surgery, probably due
to poor intestinal motility. Therefore examining the c-kit distribution in a resected
bowel specimen in patients with HD should be mandatory in order to select the optimal
postoperative treatment regimen for each case.
Résumé
But: La disparition ou la diminution des cellules interstitielles de Cajal (ICCs) ont
été impliqués dans de multiples désordres de la motilité intestinale humaine. Nous
avons rencontré quelques cas souffrant d'une constipation sévère ou d'entérocolite
entrainant le décès des patients après une opération définitive pour maladie de Hirschsprung,
même si des cellules intestinales ganglionnaires ont été retrouvées. Nous explorons
la distribution de ICCs en utilisant une coloration c-kit dans le segment normo ganglionnaire
et comparons ces résultats avec le devenir clinique après une opération définitive.
Patients et Méthodes: Les distributions de ICCs étaient explorées en utilisant une coloration c-kit dans
le segment normo ganglionnaire dans l'intestin réséqué de 15 cas de Maladie de Hirschsprung.
La distribution de la 9,5 protein gene product (PGP 9,5) comme marqueur neuronal et
ceux de NADPH-diaphorase (NADPHd) comme marqueur du neurone NO était aussi examiné.
Le nombre de ICCs et de neurones était évalué quantitativement. Les résultats histopathologiques
étaient comparés au devenir clinique après l'opération définitive dans chaque cas.
Résultats: Les cellules c-kit immunoréactives étaient de distribution normale dans le segment
normo ganglionnaire dans 13 cas alors qu'ils étaient diminués de manière majeure dans
2 cas (moins de 50 %). Les répartitions de PGP 9,5 et de NADPHd étaient plus ou moins
les mêmes dans tous les cas. Le transit intestinal des 13 cas montrant une distribution
normale de c-kit était satisfaisant. En contraste, le transit intestinal était altéré
dans 2 cas avec un nombre diminué de cellules c-kit positives. Un enfant souffrait
d'une constipation persistante sévère et aussi avait subi une résection du côlon dilaté.
L'autre enfant mourrait d'un sepsis en rapport avec une entérocolite post-opératoire
secondaire à une dilatation majeure du côlon. Conclusion: Une diminution marquée des cellules c-kit positives dans le segment normoganglionnaire
peut nous permettre de prédire un devenir difficile après la chirurgie définitive,
probablement en rapport avec une motilité intestinale de mauvaise qualité. De plus,
examiner la distribution des cellules c-kit dans l'intestin résequé, chez les patients
avec HD est considéré comme obligatoire pour choisir le traitement post-opératoire
dans chaque cas.
Resumen
Objetivo: La pérdida o disminución de las células intersticiales de Cajal (ICCs) se ha implicado
en varios trastornos de la motilidad intestinal humana. Hemos encontrado algunos casos
de estreñimiento severo o enterocolitis conducente a la muerte del paciente tras una
operación definitiva por HD incluso cuando había sido descendido intestino normal.
Investigamos la distribución de las ICCs usando tinciones inmunohistoquímicas con
C-KIT en el segmento normogangliónico y las comparamos con el resultado clínico tras
la operación definitiva en cada caso. Pacientes y Métodos: La distribución de las ICCs se investigó mediante inmunotinciones C-KIT en el segmento
normogangliónico de los intestinos resecados de 15 casos con HD. También se examinaron
la distribución del producto de la proteína del gen 9.5 (PGP 9.5) como marcador neural
general y la NADPH-diaforasa NADPHd como marcador de las neuronas nitrérgicas. Los
números de ICCs y de neuronas se evaluaron cuantitativamente. Los resultados histopatológicos
se compararon con el resultado clínico tras la operación definitiva en cada caso.
Resultados: Las células inmunorreactivas C-KIT mostraron distribución normal en el segmento normogangliónico
en 13 casos mientras que estaban marcadamente disminuídas en dos (menos del 50 % en
comparación con otros casos). Las distribuciones de PGP 9.5 y NADPHd fueron casi idénticas
en todos los casos. El número de deposiciones de los 13 casos con distribución normal
de células C-KIT fueron satisfactorios y, en contraste, el número de deposiciones
en los dos casos con disminución de estas células estaba alterado. Un niño sufría
estreñimiento persistente y tuvo que extirpársele el colon dilatado. El otro niño
murió de sepsis a causa de una enterocolitis postoperatoria con un colon muy dilatado.
Conclusión: El hallazgo de una disminución del número de células C-KIT positivas en el intestino
normogangliónico podría permitir predecir un resultado clínico desfavorable tras la
cirugía definitiva probablemente a causa de la deficiente motilidad intestinal. Por
lo tanto examinar la distribución de las células C-KIT en el especimen de intestino
resecado en pacientes con HD debe considerarse obligatorio para seleccionar el tratamiento
postoperatorio óptimo en cada caso.
Zusammenfassung
Zielsetzung: Ziel der vorliegenden Arbeit war es, den Verlust oder die Verminderung interstitieller
Cajalzellen (ICCs), die bei verschiedenen Motilitätsstörungen beim Menschen und bei
einigen Fällen mit schwerer Obstipation oder Enterokolitis nachgewiesen wurden, zu
überprüfen. Es handelt sich bei den Kindern um Patienten nach definitiver Korrektur
eines Morbus Hirschsprung, die jedoch verstarben, obwohl gesunder Darm per anal durchgezogen
wurde. Es wurde die Verteilung der interstitiellen Cajalzellen mittels einer C-kit-immunhistochemischen
Färbung im normoganglionären Darmabschnitt untersucht und die Befunde mit dem klinischen
Verlauf nach definitiver Korrektur des Morbus Hirschsprung verglichen. Patienten und Methodik: Die Verteilung der Cajalzellen wurde mittels C-kit-Immunhistochemie im normoganglionären
Abschnitt des resezierten Darms bei 15 Kindern untersucht. Darüber hinaus wurden der
neuronale Marker 9,5 (PGP 9,5) sowie die NAPD-Diaphorase (NAPDHd) als Nachweis des
Nitritoxyds überprüft. Die Anzahl der Cajalzellen und der Neurone wurden quantitativ
evaluiert. Die histopathologischen Ergebnisse wurden mit dem klinischen Verlauf verglichen.
Ergebnisse: Die C-kit-immunreaktive Analyse zeigt eine normale Verteilung der Cajalzellen im
normoganglionären Darmabschnitt bei 13 Kindern. Hingegen war die Verteilung bei 2
Fällen deutlich herabgesetzt. Die Verteilung von PGP 9,5 sowie der NAPDd-Neurone war
bei allen Patienten gleich. Die Darmmotilität bei den 13 Patienten mit normaler Cajalzellverteilung
(C-kit-Färbung) war befriedigend, im Gegensatz dazu war die Motilität bei den 2 Kindern
mit herabgesetzter C-kit-positiver Zellverteilung deutlich gestört. Ein Kind litt
unter einer schweren chronischen Obstipation und musste deshalb nachoperiert werden.
Das zweite Kind verstarb infolge einer Sepsis aufgrund einer postoperativen Enterokolitis,
wobei ebenfalls eine deutliche Dilatation des Kolons nachgewiesen wurde. Schlussfolgerungen: Eine Herabsetzung von C-kit-positiven Zellen (Cajalzellen) auch in einem normoganglionären
Segment kann daher für eine herabgesetzte intestinale Motilität und eine schlechte
Prognose nach definitiver Korrektur eines Morbus Hirschsprung verantwortlich sein.
Es ist daher notwendig, die C-kit (Cajalzell)-Verteilung im resezierten Darm nachzuweisen
und sich nicht auf den angeblichen Normalbefund des Nachweises von Ganglienzellen
im oberen Abschnitt des resezierten Darmes zu verlassen. Eine solche Nachuntersuchung
ist insbesondere zwingend bei Auftauchen postoperativer Motilitätsprobleme. Nur so
kann die optimale postoperative Therapie individuell für jeden Fall bestimmt werden.
Key words
Hirschsprung's disease - CIIPS - MMIHS - c-kit - interstitial cells of Cajal
Mots-clés
Maladie de Hirschsprung - CHPS - MMIHS - c-kit - cellules interstitielles de Cajal
Palabras clave
Enfermedad de Hirschsprung - CIIPS - MMIHS-C-KIT - células intersticiales de Cajal
Schlüsselwörter
Hirschsprungsche Erkrankung - CIIPS - MMIHS - C-kit - interstitielle Cajalzellen
References
1
Guo R, Nada O, Suita S. et al .
The distribution and co-localization of nitric oxide synthase and vasoactive intestinal
polypeptide in nerves of the colons with Hirschsprung's disease.
Virchows Arch.
1997;
430
53-61
2
Hagger R, Finlayson C, Kahn F. et al .
A deficiency of intestinal cells of Cajal in Chagasic megacolon.
J Auton Nerv Syst.
2000;
12
108-111
3
Isozaki K, Hirota S, Miyagawa J. et al .
Deficiency of c-kit+ cells in patients with a myopathic form of chronic idiopathic intestinal pseudo-obstruction.
Am J Gastroenterol.
1997;
92
332-334
4
Jain D, Moussa K, Tandom M. et al .
Role of interstitial cells of Cajal in motility disorders of the bowel.
Am J Gastroenterol.
2003;
98
618-624
5
Jeng Y M, Mao T L, Hsu W M. et al .
Congenital interstitial cell of Cajal hyperplasia with neuronal intestinal dysplasia.
Am J Surg Pathol.
2000;
24
1568-1572
6
Kenny S E, Vanderwinden J M, Rintala R J. et al .
Delayed maturation of the interstitial cells of Cajal: a new diagnosis for transient
neonatal pseudoobstruction. Report of two cases.
J Pediatr Surg.
1998;
33
94-98
7
Piotrowska A P, Rolle U, Chertin B. et al .
Alterations in smooth muscle contractile and cytoskeleton proteins and interstitial
cells of Cajal in megacystis microcolon intestinal hypoperistalsis syndrome.
J Pediatr Surg.
2003;
38
749-755
8
Puri P, Lake B D, Gorman F.
Megacystis-microcolon-intestinal hypoperistalsis syndrome: A visceral myopathy.
J Pediatr Surg.
1983;
18
64-69
9
Rolle U, Yoneda A, Solari V. et al .
Abnormalities of c-kit-positive cellular network in isolated hypoganglionosis.
J Pediatr Surg.
2002;
37
709-714
10
Streutker C J, Huizinga J D, Campbell F. et al .
Loss of CD117 (c-kit) and CD34-positive ICC and associated CD34-positive fibroblasts
define a subpopulation of chronic intestinal pseudo-obstruction.
Am J Surg Pathol.
2003;
27
228-235
11
Taguchi T, Ikeda K, Shono T. et al .
Autonomic innervation of the intestine from a baby with megacystis microcolon intestinal
hypoperistalsis syndrome: Immunohistochemical study.
J Pediatr Surg.
1989;
12
1264-1266
12
Taguchi T, Suita S, Masumoto K. et al .
Universal distribution of c-kit-positive cells in different types of Hirschsprung's
disease.
Pediatr Surg Int.
2003;
19
273-279
13
Vanderwinden J M, Rumessen J J, Liu H. et al .
Interstitial cells of Cajal in human colon and in Hirschsprung's disease.
Gastroenterology.
1996;
111
901-910
14
Wu J J, Rothman T P, Gershon M D.
Development of the interstitial cell of Cajal: origin, kit dependence and neuronal
and nonneuronal sources of kit ligand.
J Neurosci Res.
2000;
59
384-401
15
Yamataka A, Ohshiro K, Kobayashi H. et al .
Abnormal distribution of intestinal pacemaker (c-kit-positive) cells in an infant
with chronic idiopathic intestinal pseudoobstruction.
J Pediatr Surg.
1998;
33
859-862
16
Yoo S Y, Jung S H, Eom M. et al .
Delayed maturation of interstitial cells of Cajal in meconium obstruction.
J Pediatr Surg.
2002;
37
1758-1761
M.D., Ph.D. Tomoaki Taguchi
Department of Pediatric Surgery, Reproductive and Developmental Medicine Graduate School of Medical Sciences Kyushu University
3-1-1 Maidashi, Higashi-ku
Fukuoka 812-8582
Japan
Email: taguchi@pedsurg.med.kyuishu-u.ac.jp