Eur J Pediatr Surg 2004; 14(2): 120-122
DOI: 10.1055/s-2004-815859
Case Report

Georg Thieme Verlag KG Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Duodenal Atresia and Gastric Antral Web. A Significant Lesson to Learn

C. Ferguson1 , A. Morabito1 , A. Bianchi1
  • 1Department of Paediatric Surgery, St Mary's Hospital, Manchester, UK
Further Information

Publication History

Received: March 6, 2003

Accepted after Revision: June 17, 2003

Publication Date:
07 June 2004 (online)

Abstract

We report the case of a child who had a duodenal atresia and also a gastric-antral web. The two conditions are not known to be associated. The child had a duodenoduodenostomy for the duodenal atresia that had been diagnosed on a “double bubble” appearance at antenatal ultrasound scan. She eventually had a second laparotomy due to persistent gastric outlet obstruction, at which a pyloroplasty was performed and an antral web excised. The child remains well four months after discharge. This case has taught us several salutary lessons, which we consider relevant to share with colleagues.

Résumé

Nous présentons un cas d'atrésie duodénale avec diaphragme antral. Il s'agit du premier rapport d'une telle association de ces deux anomalies. Une duodénostomie était réalisée suite au diagnostic anténatal. Le diaphragme antral était découvert lors d'une deuxième laparotomie réalisée en raison d'une occlusion persistante. La pyloroplastie a permis de lever l'obstacle. L'enfant est en bon état à quatre mois.

Resumen

Presentamos el caso de un niño con atresia duodenal que tenía también una membrana gástrica antral. Ambas situaciones no suelen asociarse. Se practicó una duodeno-duodenostomía para la atresia duodenal que habíaa sido diagnosticada prenatalmente por una imagen de doble burbuja y fue necesaria una segunda laparotomía por persistencia de obstruccion a la salida gástrica en la que se realizó una piloroplastia tras extirpar la membrana antral. El paciente está bien 4 meses tras el alta. Este caso muestra varias lecciones que consideramos necesario compartir.

Zusammenfassung

Wir berichten über den Fall eines Kindes, das eine Duodenalatresie und zusätzlich eine Membrane im Bereich des Magen-Antrums hatte. Bisher war ein kombiniertes Auftreten dieser beiden Pathologien nicht bekannt. Bei diesem Kind wurde eine Duodeno-Duodenostomie zur Korrektur der Duodenalatresie durchgeführt, welche schon antenatal diagnostiziert worden war. Darauf wurde wegen persistierender Okklusion eine zweite Laparotomie nötig, bei welcher die andere Pathologie entdeckt wurde. Es wurde eine Pyloroplastik durchgeführt, durch welche sich das Kind gut erholte. Das Kind befand sich vier Monate nach Entlassung in gutem Allgemeinzustand.

References

  • 1 Bell M J, Terberg J L, Keating J P, Moedjona S, McAllister W, Shackelford G D. Prepyloric gastric antral web: A puzzling epidemic.  J Paediatr Surg. 1978;  3 307-313
  • 2 Chew A L, Friedwald J P, Donovan C. Diagnosis of congenital antral web by ultrasound.  Pediatr Radiol. 1992;  22 342-343
  • 3 Kinura K, Mukohara N, Nishiima E, Muraji T, Tsugawa C, Matsumoto Y. Diamond-shaped anastamosis for duodenal atresia: An experience with 44 patients over 15 years.  J Pediatr Surg. 1990;  25 977-979
  • 4 Parsons L G, Barling S. Diseases of Infancy & Childhood. London; Oxford Medical Publications 1933: 739
  • 5 Tunell W P, Smith E I. Antral web in infancy.  J Pediatr Surg. 1980;  15 152-155

Dr. Craig Ferguson

A & E SHO, Arrowe Park Hospital

Arrowe Park Road

Upton, Wirral CH49 5PE

United Kingdom

Email: craigj.ferguson@btopenworld.com

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