Eur J Pediatr Surg 1994; 4(5): 298-302
DOI: 10.1055/s-2008-1066121
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Experience with Neuronal Intestinal Dysplasia (NID) in Adults

F.  Stoss1 , W.  Meier-Ruge2
  • 1Department of Surgery, Bludenz Hospital, Bludenz, Austria
  • 2Institute of Pathology, University of Basel, Basel, Switzerland
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In paediatrics neuronal intestinal dysplasia (NID) has frequently been described, but in adults the clinical picture was not recognised. NID has been diagnosed in adults as well as children with impaired colonic motility since enzymehistochemical methods became available. Patients with primary chronic constipation (n = 41) and with diverticulosis of the sigmoid colon (n = 23) showed neuronal colonic dysplasia, whereas healthy controls (n = 15) had a normal innervation of the intestinal wall (p < 0.001). The results of this clinical study make a worthwile contribution to the understanding of the aetiology and pathogenesis of primary chronic constipation and diverticulosis of the colon in adults. Conservative treatment is usually unavailing and surgical intervention is needed. Hence, where strictly indicated, resection of the pathologically disturbed colon segment is often the only successful therapeutic procedure.

Zusammenfassung

In der Pädiatrie wurde die neuronale intestinale Dysplasie (NID) relativ häufig beschrieben, während dieses Krankheitsbild beim Erwachsenen bis vor kurzem unbekannt war. In Anlehnung an die Erkenntnisse in der Kinderheilkunde lassen sich die Dysganglionosen beim Erwachsenen durch die Enzymhistochemie an nativen Biopsien des Rektosigmoids sicher und zuverlässig diagnostizieren. In einer klinischen Studie ließ sich bei Patienten mit primär chronischer Obstipation (n = 41) und Sigmadivertikulose (n = 23) eine neuronale Kolondysplasie nachweisen, während beim Kontrollkollektiv (n = 15) eine normale Innervation vorlag (p < 0,001). Die vorliegenden Untersuchungen liefern einen wichtigen Beitrag zur Ätiologie und Pathogenese der primär chronischen Obstipation und Kolondivertikulose. Die bei der NID auftretenden Motilitätsstörungen sind bekanntlich für konservative Maßnahmen nicht zugängig. Deshalb muß als therapeutische Konsequenz bei strenger Indikationsstellung an die Möglichkeit einer chirurgischen Intervention gedacht werden.

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