Eur J Pediatr Surg 1995; 5(1): 23-26
DOI: 10.1055/s-2008-1066156
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Role of Surgery in Advanced Neuroblastoma

J.  Yokoyama1 , H.  Ikawa1 , M.  Endow1 , Y.  Fuchimoto1 , K.  Watanabe1 , R.  Hosoya2 , K.  Nishimura2
  • 1Department of Pediatric Surgery, School of Medicine, Keio University, 35 Shinanomachi, Shinjuku-ku, Tokyo 160, Japan
  • 2Department of Pediatrics, St. Luke's International Hospital
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Recently we performed multi-modal therapy including chemotherapy with bone marrow transplantation (BMT), surgery, and local irradiation in the treatment of advanced neuroblastoma. As a result, all Stage III patients survived, and 4 out of 8 Stage IV patients who underwent our original systemic gross complete resection achieved long-term survival, 4y 8m, 5y 8m, 5y 6m and 5y 5m, respectively. Long-term survival patients were treated by local irradiation, brain surgery and intensive induction chemotherapy before primary site operation, and when resolution of distant metastases was obtained, the primary site was resected completely, followed by postoperative supralethal chemotherapy with BMT. The purpose of this report is to elucidate the role of surgery in advanced neuroblastoma based on our clinical results.

Zusammenfassung

Es wird eine multimodale Therapie für die Behandlung fortgeschrittener Neuroblastome vorgestellt, welche sowohl die Chemotherapie wie die Knochenmarkstransplantation, die Resektion und lokale Bestrahlung umfaßt.

Alle im Stadium III überlebten. Vier von 8 Patienten im Stadium IV mit ausgedehnten Resektionen erreichten Langzeitüberlebensraten von 4J 8M, 5J 8M, 5J 6M and 5J 5M.

Die langzeitüberlebenden Patienten erhielten eine lokale Bestrahlung, neurochirurgische Behandlung und intensive Chemotherapie vor der Resektion des Primärherdes. Im Rahmen einer Second-look-Operation wurde der Primärherd vollständig entfernt, allerdings nur, wenn durch die vorausgegangene Therapie die Fernmetastasen verschwanden. Postoperativ erfolgte eine Chemotherapie mit supraletalen Dosierungen und eine Knochenmarkstransplantation. Die positiven Langzeitergebnisse sprechen jedoch dafür, eine solch aggressive Therapie beim fortgeschrittenen Neuroblastom durchzuführen.

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