Eur J Pediatr Surg 1995; 5(2): 113-115
DOI: 10.1055/s-2008-1066181
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Late Presenting Bochdalek Hernia Containing Colon: Misdiagnosis Risk

P.  Bétrémieux , A.  Dahadie , M.  Chapuis , P.  Pladys , C.  Tréguier , B.  Frémond , C.  Lefrancois
  • Service de Réanimation Pédiatrique et Clinique Chirurgicale Infantile, CHU de Rennes, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The case of an eleven-months-old girl is reported: she entered the intensive care unit for fever, vomiting and left pleural effusion. Abdominal echography, CT scan and colonic opacification led to the diagnosis of a colonic Bochdalek hernia. A review of the literature showed that colonic hernias are rare, with only five previous reported eases in which colon was found in the thorax. The authors emphasise that there is a high risk of misdiagnosis due to the fact that small intestine contrast studies are normal; only colonic contrasting may lead to the right diagnosis. The roles of echography and CT scan are discussed.

Zusammenfassung

Ein 11 Monate altes Kind wurde mit Fieber, Erbrechen und linksseitigem Pleuraerguß in die pädiatrische Intensivstation eingeliefert. Nach normaler Kontrastmitteldarstellung des Dünndarms führten die Abdominalsonographie, ein Thorax-CT und vor allem eine Kontrastmitteldarstellung des Kolons zu der Diagnose einer Bochdalekschen Kolonhernie. Aus der zusammengestellten Literatur geht hervor, daß eine späte Zwerchfellhernie meist Dünndarmschhngen, jedoch nur selten Kolonanteile enthält. Die Autoren betonen das diagnostische Fehlerrisiko, da nur die Kontrastmitteldarstellung des Kolons die Diagnose sichern kann. Der Stellenwert von Thorax-CT und Sonographie ist umstritten.

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